Krav til søknader mv. fra tilbydere av datarapporteringstjenester
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/1157 av 12. juni 2025 om fastsettelse av tekniske gjennomføringsstandarder for anvendelsen av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 600/2014 når det gjelder standardskjemaer, maler og fremgangsmåter når det skal gis tillatelse til godkjente offentlighetsordninger, godkjente rapporteringsordninger og tilbydere av et konsolidert offentliggjøringssystem, og tilhørende meldinger, og oppheving av kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2017/1110
Commission Implementing Regulation (EU) 2025/1157 of 12 June 2025 laying down implementing technical standards for the application of Regulation (EU) No 600/2014 of the European Parliament and of the Council with regard to the standard forms, templates and procedures for the authorisation of approved publication arrangements, approved reporting mechanisms and consolidated tape providers, and related notifications, and repealing Commission Implementing Regulation (EU) 2017/1110
EØS-notat | 04.12.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 04.12.2025
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Rettsakten er vedtatt og trådte i kraft i EU 23. november 2025. Rettsakten er til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen. Innlemming bør ikke skje før MiFIR review er gjort til del av EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordningen oppstiller krav til søknader og meldinger fra tilbydere av datarapporteringstjenester, det vil si godkjente offentlighetsordninger (APA-er), godkjente rapporteringsordninger (ARM-er) og konsoliderte offentliggjøringssystemer (CTP-er). Forordningen gir også regler om myndighetenes behandling av søknader, blant annet skal det sendes en bekreftelse innen ti dager på at søknaden er mottatt.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i lov/forskrift. Det innebærer at det i lov/forskrift tas inn en bestemmelse om at EU/EØS-forordningen gjelder som norsk lov/forskrift med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen. Det er naturlig at det skjer i verdipapirforskriften § 14-1 andre ledd, der kommisjonsforordning (EU) 2017/1110, som oppheves med denne forordningen, er inntatt.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å få betydelige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter, foretak eller forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet finner forordningen EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | (EU) 2025/1157 |
| Basis rettsaktnr.: | (EU) 600/2014 |
| Celexnr.: | 32025R1157 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 23.09.2025 |
| Frist returnering standardskjema: | 13.01.2026 |
| Dato returnert standardskjema: | |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |