Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 03.12.2025

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Forslaget er lagt frem i Opinion 02/2025. Opinion ble publisert 25. september 2025. Forslaget er et resultat fr arbeidet gjort i subtask 4b i Rulemaking Task (RMT).0719. Utkast til regelverket har tidligere vært konsultert via NPA 2023-08. EASA publiserte høring av NPA i tidsrommet 9. november 2023 til 9. februar 2024. Luftfartstilsynet publiserte høringen av NPA-en på vår nettside 16. januar 2024 for å informere norske luftfartsaktører om høringen fra EASA.

Sammendrag av innhold

I Opinion 02/2025 foreslår EASA endringer i forordning (EU) 2017/373 som gjelder krav til lufttrafikktjenester og ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester (spesifikt ATS og AIS). Forslaget får følgeendringer i forordning (EU) 923/2012 (SERA) og forordning (EU) 139/2014 som gjelder for sertifisering av flyplasser mv. 

Oppsummert beskriver Opinion 02/2025 forslag til regler spesielt knyttet til safety for helikopteroperasjoner ved å innføre nye krav om hinder i "area 1", og oppdatere bestemmelser om hinderdata. Det er forslag om struktur og håndtering av aeronautiske data, inkludert referansesystemer for navigasjon. Endringene er ment å løse identifiserte problemer som rettslig usikkerhet i dagens krav og skal blant annet sikre harmonisering med bestemmelser i ICAO-regelverket og annet EU-regelverk. Formålet med visse endringer er å tilrettelegge for ny teknologi samtidig som det i sum sikrer høy og helhetlig sikkerhetsstandard. 

Det er av stor relevans at Opinion 02/2025 tar for seg løsning på sikkerhetstilrådninger gitt av Statens Havarikommisjon (SHK) Norge.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Når regelverket er klar til gjennomføring i norsk rett, skjer det gjennom oppdatering av forskrift av 16. juni 2022 nr. 1029 om krav til lufttrafikktjenester og ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester (ATM/ANS) m.m, forskrift av 14. desember 2016 nr. 1578 om lufttrafikkregler og operative prosedyrer og forskrift av 25. august 2015 nr. 1000 om sertifisering av flyplasser mv. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Luftfartstilsynet har igangsatt arbeid med å identifisere de potensielle økonomiske og administrative konsekvensene forslaget kan ha for norske myndigheter og luftfartsaktører. 

Sakkyndige instansers merknader

Luftfartstilsynet finner forslag til rettsakt EØS-relevant og akseptabel. 

Vurdering

Slik forslaget på dette stadiet lyder, finner Luftfartstilsynet at det vil være EØS-relevant og akseptabelt. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 2018/1139

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker