Forordningsendringer som følge av opprettelsen av European Single Access Point (ESAP)
Europaparlamentets og rådsforordning (EU) 2023/2869 av 13. december 2023 om endring av visse forordninger for så vidt angår oprettelse av det felles europeiske adgangspunkt (ESAP) og dets funksjonalitet
Regulation (EU) 2023/2869 of the European Parliament and of the Council of 13 December 2023 amending certain Regulations as regards the establishment and functioning of the European single access point
EØS-notat | 24.11.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 20.02.2025
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Forordningen trådte i kraft i EU 9. januar 2024, og er nå til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2023/2859 innfører et felles europeisk rapporteringssystem ("European single access point" eller "ESAP") som skal etableres og driftes av ESMA. Formålet med reglene er gi markedet tilgang til informasjon publisert av markedsaktører i hele Europa. Informasjonen skal sendes til en nasjonal innsamlingsmyndighet ("collection body") som skal videresende informasjonen til ESAP-en.
Forordning (EU) 2023/2869 gjør endringer i en rekke forordninger som pålegger markedsaktører å publisere informasjon. Endringene medfører at markedsaktørene blir pålagt å sende informasjonen til den nasjonale innsamlingsmyndigheten samtidig som de publiserer informasjonen. I tillegg pålegger forordningen myndighetene til å utpeke nasjonale innsamlingsmyndigheter.
Forordningene som endres er:
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1060/2009
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 236/2012
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 345/2013
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 346/2013
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 537/2014
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 596/2014
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 600/2014
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1286/2014
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/760
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/2365
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1011
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/1129
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/1131
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1238
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2033
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2088
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1114
- Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/2631
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil få betydning for en rekke foretak som er forpliktet til å publisere informasjon. Det må derfor gjøres endringer i lovene som gjennomfører forordningene som er nevnt over.
Forordningen legger også plikter til myndighetene. Når forordningen tas inn i EØS-avtalen, vil de delene som gjelder myndighetsplikter etter fast praksis ikke gjennomføres ved lov- eller forskriftsendring, men gjelde som en folkerettslig forpliktelse for Norge.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringsforordningen regulerer hvordan markedsaktørene skal rapportere/publisere informasjon, og pålegger ikke markedsaktørene nye rapporteringsforpliktelser. Reglene forventes derfor ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for foretakene. Pliktene som pålegges myndighetene forventes å kunne håndteres innenfor gjeldende budsjettrammer av relevante offentlige myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen gjør endringer i flere forordninger som er innlemmet i EØS-avtalen. Disse forordningene er i all hovedsak gjennomført i norsk rett.
Gjennomføring av forordningen vil kreve endringer i lov, og Norge vil delta med forbehold om Stortingets samtykke i EØS-komiteens beslutning om innlemmelse av rettsakten i EØS-avtalen. Forordningen kan ikke tre i kraft i EØS-avtalen før alle forordningene den gjør endringer i, trer i kraft.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Parlament og Råd |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | KOM(2021)725 |
| Rettsaktnr.: | 2023/2869 |
| Basis rettsaktnr.: | |
| Celexnr.: | 32023R2869 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 25.01.2024 |
| Frist returnering standardskjema: | 15.05.2024 |
| Dato returnert standardskjema: | |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Ja |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |