Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 05.01.2025

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø

Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft

Status

Kommisjonsbeslutningen ble vedtatt 12. desember 2024 og publisert i EU-tidende 16. desember 2024.

Jf. tidligere avklaringer med Samferdselsdepartementet er det ikke behov for å sende denne type beslutninger på offentlig høring. 

Kommisjonsbeslutningen ble tatt inn i EØS-avtalen den 08.05.25, beslutning nr. 111/2025. Endringsforskrift ble vedtatt 19.05.25, med e.i.f. 27.05.25. Form 1 ble sendt ESA 27.05.25.

Sammendrag av innhold

I henhold til forordning (EU) 2019/631 skal EU-kommisjonen hvert år fastsette de gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippene og de spesifikke utslippsmålene for hver fabrikant av nye personbiler og varebiler som er registrert i EU, Island og Norge, samt for hver sammenslutning (pool) av fabrikanter. Basert på dette fastsettes hvordan en fabrikant eller en sammenslutning av fabrikanter ligger an i å nå sine respektive utslippsmål.

Beregningene av de gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslippene og de spesifikke utslippsmålene for kalenderåret 2023 baseres på de rapporterende myndigheters detaljerte data om nyregistrerte personbiler og varebiler for dette året. Fristen for å rapportere slike data for det foregående året er 28. februar hvert år. De innrapporterte dataene gjennomgås av Kommisjonen, som ved behov går i dialog med det enkelte land ved spørsmål til datasettene.

Etter at Kommisjonen publiserer de foreløpige dataene, ber de fabrikantene om å kontrollere disse. Dersom en fabrikant eller en pool ikke når sine spesifikke utslippsmål, blir de ilagt en avgift for sine overskridelser. For året 2023 gjaldt dette for tre personbilfabrikanter og en varebilfabrikant. Resultatene for kalenderåret 2023 er spesifisert i vedlegg I for personbilfabrikantene og i vedlegg II for varebilfabrikantene.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Beslutningen foreslås gjennomført i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O). Forskriften implementerer forordning (EU) 2019/631 samt avledede rettsakter.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Ingen av fabrikantene beslutningen omfatter er norske. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).

Sakkyndige instansers merknader

Beslutningen går etter EFTA's hurtigprosedyre, og forelegges derfor ikke noe spesialutvalg til vurdering. Statens vegvesen vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.

Vurdering

Andre opplysninger

Statens vegvesen som registreringsmyndighet rapporterer data om nyregistrerte personbiler og varebiler i Norge i henhold til forordning (EU) 2019/631. 

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2024/3098
Basis rettsaktnr.: 2019/631
Celexnr.: 32024D3098

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 20.12.2024
Frist returnering standardskjema: 31.01.2025
Dato returnert standardskjema: 31.01.2025
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 08.05.2025
Nummer for EØS-komitebeslutning: 111/2025
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: 09.05.2025
Dato for faktisk gjennomføring: 27.05.2025
Dato varsling til ESA om gjennomføring: 27.05.2025

Lenker