DORA-direktivet
Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2022/2556 av 14. desember 2022 om endring av direktiv 2009/65/EF, 2009/138/EF, 2011/61/EU, 2013/36/EU, 2014/59/EU, 2014/65/EU, (EU) 2015/2366 og (EU) 2016/2341 med hensyn til digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren
Directive (EU) 2022/2556 of 14 December 2022 of the European Parliament and of the Council amending Directives 2009/65/EC, 2009/138/EC, 2011/61/EU, 2013/36/EU, 2014/59/EU, 2014/65/EU, (EU) 2015/2366 and (EU) 2016/2341 as regards digital operational resilience for the financial sector
EØS-notat | 01.10.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 20.01.2025
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester og Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: V. Bestemmelser som gjelder alle finansielle tjenester
Status
Rettsakten trådte i kraft i EU 17.01.2025 og innlemmet i EØS-avtalen 20.02.2025.
Lovendringer som gjennomfører EØS-regler som svarer til direktivet trådte i kraft i Norge den 1. juli 2025.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2022/2554 (DORA-forordningen) om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren krever tilpasninger i flere direktiver. Tilpasningene fremgår av Direktiv (EU) 2022/2556 (DORA-direktivet). Følgende direktiver endres:
|
Kortnavn |
Referanse |
|
Solvens II |
2009/138/EF |
|
UCITS |
2009/65/EF |
|
AIFMD |
2011/61/EU |
|
CRD |
2013/36/EU |
|
BRRD |
2014/59/EU |
|
MIFID II |
2014/65/EU |
|
PSD II |
(EU) 2015/2366 |
|
IORP II |
(EU) 2016/2341 |
Merknader
Rettslige konsekvenser
Direktivet endrer direktivene som nevnt i tabellen ovenfor. Endringene innebærer i hovedsak at det i bestemmelser om forsvarlig organisering og drift av virksomheten tas inn henvisninger til IKT-risikostyring og kravene som gjelder etter DORA-forordningen, i tillegg til endringer for å sikre konsistens med kravene og begrepsbruken i forordningen. Endringene gjelder virksomhetskravene for kredittinstitusjoner, betalingsforetak, verdipapirforetak, regulerte markeder og forvaltere av verdipapirfond og alternative investeringsfond, samt justeringer i kravene til innhold i gjenopprettings- og krisehåndteringsplaner for kredittinstitusjoner mv.
Ovennevnte direktiver er gjennomført i sektorlovgivningen og medfører endringer i finansforetaksloven, verdipapirhandelloven, verdipapirfondloven, lov om forvaltning av alternative investeringsfond, pensjonsforetaksforskriften og finansforetaksforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene som følge av DORA-direktivet er av teknisk karakter. Endringsbestemmelsene innebærer at forpliktelsene etter DORA-forordningen også forankres i sektorlovgivningen. Endringene i sektorlovgivningen innebærer i seg selv ingen nye materielle forpliktelser for de foretakene som er omfattet av DORAs virkeområde. De konkrete forpliktelsene fremgår av DORA-forordningen. Se EØS-notat for DORA-forordningen for nærmere omtale av økonomiske og administrative konsekvenser av regelverket.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken vurderer rettsakten til å være EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Parlament og Råd |
| Type rettsakt: | Direktiv |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | (EU) 2022/2556 |
| Basis rettsaktnr.: | (EU) 2022/2554 |
| Celexnr.: | 32022L2556 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 23.01.2023 |
| Frist returnering standardskjema: | 15.05.2023 |
| Dato returnert standardskjema: | 23.05.2023 |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Ja |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | 03.04.2024 |
| Frist for gjennomføring: |