Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 08.07.2025

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Forordning (EU) 2025/24 er utarbeidet på grunnlag av et forslag utarbeidet av det europeiske luftfartsbyrået EASA. EASA har hatt saken på høring blant medlemsstatene, og konsultert aktuelle markedsaktører gjennom workshops og EASAs faste konsultasjongrupper (EASA Adisory Bodies) hvor mydighetene og ulike markedsaktører er representert. Saken er deretter behandlet i EASA Komiteeen og EUs ekspertgruppe for flysikkerhet, før forordning (EU) 2025/24 ble vedtatt den 19. desember 2024.

Sammendrag av innhold

Forordning (EU) 2025/24 endrer forordning om luftfartsoperasjoner (EU) 965/2012 ved å ta inn regler om bakketjenester. Nærmere bestemt tilpasses forordning (EU) 965/2012 reglene i forordning (EU) 2025/20 om bakketjenester, både når luftfartsselskaper anskaffer slike tjenester og når luftfartsselskaper utfører slike tjenester selv (self handling). 

Forordningen innfører harmoniserte definisjoner, regler om koordinering og deling av relevant sikkerhetsinformasjon mellom luftfartsselskapet og leverandørene av bakketjener. Reglene om luftfartsselskaper som utfører bakketjenester selv (self handling) gjelder kun luftfartsselskaper som driver ervervsmessig lufttransport med komplekse fly. 

Ansvaret for bakketjeneste-aktiviteter som allerede ligger til luftfartsselskapet, slik som last-beregning (load-control), vekt/balanse, endres ikke av de nye reglene. Kravene til etablering av operasjonelle prosedyrer tydeliggjøres imidlertid. 

Reglene i forordning (EU) 2025/24 er del av en regelverkpakke på tilsammen 5 forordninger. Tilsammen etablerer disse forordningene et helhetlig regelverk om  bakketjenester og tilsynet med organisasjonene som leverer slike tjenester. De øvrige forordningene i regelverkspakken er (EU) 2025/20, (EU) 2025/21, (EU) 2025/22 og (EU) 2025/23. Disse er omtalt i egne EØS-notater. 

Merknader

Hjemmel i EF-traktaten

Forordningen erhjemlet i forordning (EU) 2018/1139 (ny EASA basisforordning) artikkel 31, som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.

Rettslige konsekvenser

Sivil luftfart er omfattet av EØS-avtalens virkeområde og forordning (EU) 965/2012 med senere endringer er EØS-gjennomført i forskrift 7. august 2013 om luftfartsoperasjoner. En EØS-gjennomføring av forordning (EU) 2025/24 vil skje i den samme forskriften. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Konsekvensene ventes ikke å bli omfattende for luftfartsoperatører som selv leverer bakketjenester. Dette skyldes at disse selskapene erfaringsvis alt driver iht. industristandarder for bakketjenester, som de nye reglene er basert på. For selskaper som kjøper bakketjenester utelukkes det ikke at kostnaden for dette kan stige noe som følge av økte driftskostnader hos selskapene som leverer bakketjenester pga. øvrige endringer i reglene om bakketjenester. Disse kostnadene vil imidlertid ikke være direkte følge av forordning (EU) 2025/24. 

Sakkyndige instansers merknader

Saken har ikke vært behandlet i spesialutvalget for transport hvor berørte departementer er representert. 

Saken var på høring i Norge fram til 1. september 2022.

Vurdering

Luftfartstilsynet anser forordning (EU) 2025/24 som EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2025/24
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32025R0024

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 10.03.2025
Frist returnering standardskjema: 30.06.2025
Dato returnert standardskjema: 14.05.2025
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 23.06.2022
Høringsfrist: 01.09.2022
Frist for gjennomføring:

Lenker