CO2-utslippskrav til person- og varebiler: endringsbestemmelser for årene 2025-2027
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2025/1214 av 17. juni 2025 om endring av forordning (EU) 2019/631 for å inkludere en ekstra fleksibilitet med hensyn til beregning av produsenters samsvar med ytelsesstandarder for CO2-utslipp for nye personbiler og nye lette nyttekjøretøyer for kalenderårene 2025 til 2027
Regulation (EU) 2025/1214 of the European Parliament and of the Council of 17 June 2025 amending Regulation (EU) 2019/631 to include an additional flexibility as regards the calculation of manufacturers compliance with CO2 emission performance standards for new passenger cars and new light commercial vehicles for the calendar years 2025 to 2027
EØS-notat | 30.11.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 29.06.2025
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
Forordningen ble vedtatt 17. juni 2025 og publisert i Den europeiske unions tidende 19. juni 2025. Rettsakten hadde ikrafttreden i EU 9. juli 2025.
Sammendrag av innhold
Målsetningen med basisforordning (EU) 2019/631 er å bidra til reduksjon i klimagassutslipp, og forordningen setter blant annet spesifikke CO2-reduksjonsmål til fabrikanter av person- og varebiler. Disse CO2-reduksjonsmålene strammes inn over tid. Dersom bilfabrikantene ikke når sine spesifikke CO2-mål innen fristene som er satt, blir de ilagt en sanksjonsavgift. Målene kan nås av fabrikanter alene, eller bilfabrikantene kan danne egne sammenslutninger (pools) for sammen å oppnå CO2-reduksjonsmålene.
Som svar på forespørsel fra europeisk bilindustri om ytterligere fleksibilitet med hensyn til CO2-målene for perioden 2025-2027, innfører forordning (EU) 2025/1214 nettopp en større fleksibilitet for bilfabrikantene til å overholde sine spesifikke CO2-mål, samtidig som målene for reduksjon av CO2-utslipp fra person- og varebiler opprettholdes. Endringen som innføres gir fabrikantene muligheten til å overholde sine forpliktelser for årene 2025, 2026 og 2027 ved å beregne gjennomsnittet av ytelsen over treårsperioden, i stedet for hvert enkelt år. Denne tilnærmingen vil tillate fabrikantene å balansere ut eventuelle overskytende årlige utslipp ved å overgå målet påfølgende år (banking and borrowing). Fabrikantenes samsvar med sine spesifikke CO2-mål vurderes ved utgangen av treårsperioden, og sanksjonsavgiftene for eventuelle overskytende utslipp beregnes deretter.
Merknader
EU-hjemmel
Fororodningen er vedtatt av Parlamentet og Rådet i samsvar med Traktaten om den Europeiske unions virkemåte (TEUV) artikkel 294.
Rettslige konsekvenser
Basisforordning (EU) 2019/631 er implementert i forskrift av 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O). Forordning (EU) 2025/1214 foreslås tatt inn i samme forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen av forordningen antas ikke å få økonomiske konsekvenser for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative kostnader utover det som må gjøres for å implementere rettsakten i norsk regelverk. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen vil bli forelagt Spesialutvalget for Transport til vurdering.
Vurdering
Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Norge har ikke deltatt i internasjonale foraer der denne rettsakten har blitt vurdert.
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | 2025/1214 |
| Basis rettsaktnr.: | 2019/631 |
| Celexnr.: | 32025R1214 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 23.06.2025 |
| Frist returnering standardskjema: | 13.10.2025 |
| Dato returnert standardskjema: | 27.10.2025 |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |