Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 24.06.2025

Spesialutvalg: Miljø

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø

Kapittel i EØS-avtalen: V. Avfall

Status

Rettsakten ble vedtatt i EU 5. mars 2025, og ble publisert i EU-tidende 20. mai 2025. Det er lagt opp til en overgangsperiode og rettsakten blir gjeldende i EU fra 9. november 2026.

Kommisjonen har i arbeidet med endring av avfallslista benyttet fagekspertise til å vurdere de farlige egenskapene til de batterirelaterte avfallstypene, mot kriteriene for farlig avfall i vedlegg 3 til rammedirektivet om avfall, for å vurdere deres klassifisering som farlig eller ikke-farlig. Endringene i avfallslista har vært tatt opp i møter i EU-kommisjonen der Norge har deltatt. Sommeren 2025 la kommisjonen ut endringsforslaget på en offisiell høring (Have your say). Miljødirektoratet viste til EU-kommisjonens høring på sin nettside, og om mulighetene for å spille inn til høringen.

Sammendrag av innhold

Klassifisering av avfall er viktig for å sikre riktig håndtering og gjenvinning av avfall, og for å beskytte helse og miljø. Den europeiske avfallslista i EUs rammedirektiv om avfall sørger for felles terminologi for klassifisering av avfall i EU/EØS, inkludert farlig avfall.

Europakommisjonen har nå vedtatt en rettsakt som endrer denne lista når det gjelder kasserte batterier og avfall fra deres behandling for å ta hensyn til ny batterikjemi, og rask utvikling i produksjon og gjenvinningsprosesser. Hensikten er å forbedre identifisering, overvåking og sporbarhet av de ulike avfallsstrømmene fra kasserte batterier, og tydeliggjøre om de skal klassifiseres som farlig eller ikke-farlig avfall. Norge må endre avfallsforskriften kapittel 11 vedlegg 1for å gjennomføre rettsakten i norsk regelverk. Endringen innebærer en tydeliggjøring av at flere batterirelaterte avfallstyper blir klassifisert som farlig avfall. Dette kan medføre noe økte kostnader ved håndtering av avfallet, men samtidig er det positivt at avfallslista oppdateres og blir dekkende for slike avfallstyper og at klassifiseringen av slikt avfall blir lik i Norge og i EU.

Endringene blir gjeldende i EU fra 9. november 2026.

Merknader

EUs avfallsliste er i dag gjennomført i avfallsforskriften kapittel 11 vedlegg 1. Den angir hvilke avfallstyper som er klassifisert som farlige (stjernemerkede) og hvilke som ikke er det. For Norge er det positivt at avfallslista oppdateres når det gjelder batterirelatert avfall, siden dagens liste ikke er dekkende for slike avfallstyper. Det blir nå enklere å identifisere og ha god oversikt over disse avfallsstrømmene. Det er også hensiktsmessig med mest mulig harmonisert vurdering av hva som er farlig avfall i hele EU/EØS, særlig med tanke på grensekryssende forsendelser av avfall. Det legges til grunn at Kommisjonen har vurdert avfallstypene iht. kriteriene for farlig avfall i vedlegg 3 til direktiv 2008/98/EF om avfall (rammedirektivet om avfall), slik at endringene i avfallslista er i tråd med dagens prinsipper for klassifisering av farlig avfall i EU/EØS.

 
Rettslige konsekvenser

EUs endringer av avfallslista ved kommisjonsbeslutning (EU) 2025/934 når det gjelder batterirelatert avfall endrer beslutning 2000/532/EF som i dag er gjennomført i avfallsforskriften kapittel 11 vedlegg 1. Dette vedlegget må endres for at de nye og de endrede avfallskodene skal bli gjeldende i norsk regelverk.

Økonomiske og administrative konsekvenser

EUs endring innebærer at flere avfallstyper fra batterier blir klassifisert som farlig avfall. Dette gjelder f.eks. litiumbatterier som ikke står eksplisitt på dagens liste, og alkaliske batterier som i dag er oppført som ikke-farlige på avfallslista. I tillegg blir flere avfallsstrømmer fra produksjon og gjenvinning definert som farlig avfall, eller at det kan være farlig avfall avhengig av innholdet av farlige stoffer (såkalt speilinnganger). Dette betyr at noe mer avfall vil bli definert som farlig avfall. Dette kan bety noe høyere kostnader ved håndtering av avfallet.

Når det gjelder litiumbatterier som utgjør en betydelig del av avfallet fra batterier som blir definert som farlig avfall, så anses mye av dette allerede som farlig avfall i dag, siden avfallet kan være brannfarlig, jf. vedlegg 2 til kapittel 11 som gjennomfører vedlegg III til rammedirektivet om avfall. Over 90 tonn litiumbatterier ble deklarert som farlig avfall i 2024.

Kommunen har i dag ansvar for mottak av farlig avfall fra husholdninger og virksomheter med mindre mengder farlig avfall. Siden avfallslistas opplisting av farlig avfall blir utvidet når det gjelder batteriavfall, kan kommunene oppleve å motta noe økte mengder farlig avfall med eventuell endring i kostnader for håndtering av avfallet. Det forventes derimot ikke å utgjøre en betydelig økning i mottaksmengdene for kommunene. Det meste av batteriavfallet vil antagelig gå via verksteder og forhandlere, ofte direkte til anlegg for håndtering av batteriavfall. Anlegg for mottak- og mellomlagring og behandling av farlig avfall, har krav om å stille finansiell sikkerhet for lagrede mengder farlig avfall for å dekke kostnadene til forsvarlig håndtering av avfallet hvis den ansvarlige selv ikke sørger for dette. Flere anlegg har allerede i dag stilt sikkerhet for denne avfallstypen, men for avfallsanlegg som ikke har gjort det, vil den finansielle sikkerheten måtte økes for også å dekke batterier som er blitt farlig avfall. Kostnaden vil øke jo større mengder virksomheten maksimalt kan lagre iht. tillatelsen.

I Norge behandles ca. 20% av batteriavfallet nasjonalt, mens ca. 80% blir eksportert. Litiumbatterier eksporteres i dag som meldepliktig avfall, og det kreves samtykke fra myndighetene til grensekryssende forsendelser. En endring av definisjonen til farlig avfall ser derfor ikke ut til å endre praksis ved eksport av slike batterier med tilhørende kostnad for Miljødirektoratets behandling av søknad om samtykke, siden det allerede kreves samtykke ved eksport.

Det er Miljødirektoratet som gir tillatelse til behandling av farlig avfall, slik at for noen få anlegg som i dag får tillatelse av Statsforvalteren til behandling av batteriavfall, vil det bli Miljødirektoratet som har myndighet til å gi tillatelse.

Sakkyndige instansers merknader

Rammedirektivet om avfall er tatt inn i EØS-avtalen. Endringene vurderes også å være EØS-relevante og akseptable. Rettsakten har vært behandlet på skriftlig prosedyre (23.07.25 til 13.08.25) i Spesialutvalget for miljø. Utvalget fant rettsakten EØS-relevant.

Vurdering

Den foreslåtte endringen av avfallslista vil ikke få vesentlig betydning for Norge. Det er positivt for Norge at klassifiseringen av batterirelatert avfall, inkludert litiumbatterier, blir lik i EU/EØS, siden mye av dette avfallet sendes fra Norge til andre EU-land.

Andre opplysninger

For avfallstyper som blir definert som farlig avfall, og som tidligere var ikke-farlig avfall, vil det i utgangspunktet bli krav om tillatelse til håndtering etter avfallsforskriften § 11-6. For forhandlere og innsamlingssteder for batterier er det i dag unntak fra dette kravet i avfallsforskriften § 11-7, bokstav f). Ved gjennomføring av batteriforordningen i norsk rett er unntaket foreslått videreført, men tilpasset til bestemmelsene i forordning (EU) 2023/1542 om batterier og kasserte batterier. Avfallsforskriften § 11-7, bokstav f) blir endret og bokstav g) blir ny som følge av dette. 

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.: KOM(2025)1360
Rettsaktnr.: (EU) 2025/934
Basis rettsaktnr.: Direktiv 2008/98/EF fra EU parlamentet og rådet av 19. november 2008 om avfall
Celexnr.: 32025D0934

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 24.04.2025
Frist returnering standardskjema: 14.08.2025
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: 09.11.2026

Fylker og kommuner

Berører fylker og kommuner i vesentlig grad.

Lenker