Forordning (EU) 2025/22 - krav til informasjonssikkerhet for organisasjoner som tilbyr bakketjenester
Kommisjonsforordning (EU) 2025/22 av 19. desember 2024 om endring av delegert forordning (EU) 2022/1645 med hensyn til krav til informasjonssikkerhet for organisasjoner som tilbyr bakketjenester
Commission Delegated Regulation (EU) 2025/22 amending Delegated Regulation (EU) 2022/1645 as regards requirements on information security for organisations providing ground handling services
EØS-notat | 06.08.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 20.06.2025
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Forordning (EU) 2025/22 er utarbeidet på grunnlag av et forslag fra det europeiske luftfartsbyrået EASA. EASA har hatt saken på høring blant medlemsstatene, og konsultert aktuelle markedsaktører gjennom workshops og EASAs faste konsultasjongrupper (EASA Adisory Bodies) hvor mydighetene og ulike markedsaktører er representert. Saken er deretter behandlet i EASA Komiteeen og EUs ekspertgruppe for flysikkerhet, før forordning (EU) 2025/22 ble vedtatt den 19. desember 2024.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2025/22 endrer forordning (EU) 2022/1645 om informasjonssikkerhet, med å ta inn regler som forenkler disse reglene for organisasjoner som leverer bakketjenester på lufthavner.
Forordningen er hjemlet i forordning (EU) 2018/1139 artikkel 39, som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.
Rettslige konsekvenser
Sivil luftfart er omfattet av EØS-avtalens virkeområde. Dette gjelder dermed også forordning (EU) 2025/22, som vil bli EØS-gjennomført i en ny forskrift om bakketjenester.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordning (EU) 2025/22 gjelder organisasjoner som leverer bakketjenester på lufthavn. Reglene unntar disse organisasjonenes ISMS fra myndighetgodkjenning, og innebærer dermed en forenkling i tråd med de øvrige reglene om at slike organisasjoner skal drive etter en deklarering til den kompetente myndigheten. Reglene om behandling av informasjon fra tredjeparter og om formidling av informasjon til flyoperatører, er små, men vil medføre behov for å etablere korresopnderende prosedyrer for å sikre etterlevelse. Samlet sett ventes imidlertid ikke reglene i forordning (EU) 2025/22 å medføre vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Saken har ikke vært behandlet i spesialutvalget for transport hvor berørte departementer er representert.
Saken var på høring i Norge fram til 1. september 2022.
Vurdering
Luftfartstilsynet anser forordning (EU) 2025/22 som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | (EU) 2025/22 |
| Basis rettsaktnr.: | |
| Celexnr.: | 32025R0022 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 23.01.2025 |
| Frist returnering standardskjema: | 15.05.2025 |
| Dato returnert standardskjema: | 14.05.2025 |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | 22.06.2022 |
| Høringsfrist: | 01.09.2022 |
| Frist for gjennomføring: |