Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 20.06.2025

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Forordning (EU) 2025/22 er utarbeidet på grunnlag av et forslag fra det europeiske luftfartsbyrået EASA. EASA har hatt saken på høring blant medlemsstatene, og konsultert aktuelle markedsaktører gjennom workshops og EASAs faste konsultasjongrupper (EASA Adisory Bodies) hvor mydighetene og ulike markedsaktører er representert. Saken er deretter behandlet i EASA Komiteeen og EUs ekspertgruppe for flysikkerhet, før forordning (EU) 2025/22 ble vedtatt den 19. desember 2024.

Sammendrag av innhold

Forordning (EU) 2025/22 endrer forordning (EU) 2022/1645 om informasjonssikkerhet, med å ta inn regler som forenkler disse reglene for organisasjoner som leverer bakketjenester på lufthavner. 

Organisasjoner som er underlagt forordning (EU) 2022/1645, som organisasjoner som leverer bakketjenester, opererer under et deklarasjonsregime. Dette innebærer at deres sikkerhetstyringssystem ikke trenger å godkjennes av deres kompetente myndigheter. Det samme regimet bør tillate disse organisasjonene å anvende reglene om informasjonssikkerhetstyringsystem (ISMS) i (EU) 2022/1645 uten å være pålagt at dette skal godkjennes av den kompetente myndigheten. Endringen i forordning (EU) 2025/22 gjennomfører derfor dette for disse deklarerende organisasjonene. I steden skal ISMS tilhørende bakketjeneste-leverandører bli gjenstand for senere tilsyn fra den kompetente myndigheten. Disse reglene skal gjelde fra 16. oktober 2025. 
Forordning (EU) 2025/22 inneholder også en mindre endring i forordning (EU) 2022/1645 artikkel 2 og artikkel 5. Blant annet at bakketjeneste-leverandører skal behandle en del aktuelle opplysninger fra tredjeparter, og formidle relevante data til flyoperatører. Disse reglene skal gjelde fra 27. mars 2031.
Merknader
Hjemmel i EF-traktaten
Forordningen er hjemlet i forordning (EU) 2018/1139  artikkel 39, som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.

Rettslige konsekvenser

Sivil luftfart er omfattet av EØS-avtalens virkeområde. Dette gjelder dermed også forordning (EU) 2025/22, som vil bli EØS-gjennomført i en ny forskrift om bakketjenester.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Forordning (EU) 2025/22 gjelder organisasjoner som leverer bakketjenester på lufthavn. Reglene unntar disse organisasjonenes ISMS fra myndighetgodkjenning, og innebærer dermed en forenkling i tråd med de øvrige reglene om at slike organisasjoner skal drive etter en deklarering til den kompetente myndigheten. Reglene om behandling av informasjon fra tredjeparter og om formidling av informasjon til flyoperatører, er små, men vil medføre behov for å etablere korresopnderende prosedyrer for å sikre etterlevelse.  Samlet sett ventes imidlertid ikke reglene i forordning (EU) 2025/22 å medføre vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser. 

Sakkyndige instansers merknader

Saken har ikke vært behandlet i spesialutvalget for transport hvor berørte departementer er representert.
Saken var på høring i Norge fram til 1. september 2022.

Vurdering

Luftfartstilsynet anser forordning (EU) 2025/22 som EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2025/22
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32025R0022

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 23.01.2025
Frist returnering standardskjema: 15.05.2025
Dato returnert standardskjema: 14.05.2025
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 22.06.2022
Høringsfrist: 01.09.2022
Frist for gjennomføring:

Lenker