Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 03.06.2025

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

EASA gjennomførte høring på NPA 2024-108 i tidsrommet 25.11.2024 - 19.05.2025, NPA 2024-102 i tidsrommet 10.07.2024 - 19.05.2025 og NPA 2024-101 ble det utført fokusert konsultasjon. 

Sammendrag av innhold

Regelverket slår sammen tre NPAer - NPA 2024-108, NPA 2024-102 og NPA 2024-101. Regelverket foreslår innføring av en ny regulatorisk tilnærming for godkjenning av flysimulator basert på FSTD-egenskaper som er spesifisert i FCS (FSTD capability signature) og innføring av en ny innretning for typerettighetstrening og oppfriskningstrening for fly og helikopter.

Med de foreslåtte endringene vil treningsleverandører måtte identifisere enhetens egenskaper og nøyaktighetsnivåer som trengs for trening basert på en analyse av treningsoppgavenes mål. For å kunne bruke en FSTD kvalifisert med en FCS, må FCS ha et nøyaktighetsnivå som er lik eller høyere enn det identifiserte trenings-FCS.

De foreslåtte endringene forventes ikke å medføre endringer i godkjent typegodkjenningstrening og allerede kvalifiserte FSTD-er, som fortsatt kan brukes uten endringer. FCS-rammeverket kan brukes frivillig av treningsorganisasjoner og organisasjoner som opererer FSTD-er kvalifisert før den nye kvalifikasjonsbasen trer i kraft.

Etter at det nye reguleringsrammeverket trer i kraft, kan FSTD-er kvalifisert med FCS-er brukes i typegodkjenningstrening uten endringer i det godkjente treningsprogrammet ved å bruke tilsvarende ekvivalens mellom FSTD-er kvalifisert med typer og nivåer og FSTD-er kvalifisert med FCS-er. Den foreslåtte anvendelsen av det nye FCS-rammeverket er to år etter ikrafttredelsen av de foreslåtte endringene. I løpet av denne perioden har EASA til hensikt å støtte interessenter ved å organisere en implementeringsstøtteoppgave.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Gjennomføring av det nye regelverket vil gjøres gjennom endring av forskrift 28. november 2015 nr. 1365 om sertifisering av besetningsmedlemmer og forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Implementering av regelverket vil utløse behov for trening av inspektører og andre administrative arbeid tilknyttet godkjenningsprosessen for FSTD. For aktørene vil implementeringen utløse behov for trening av ansatte og endring av interne prosedyrer. 

Sakkyndige instansers merknader

Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant.

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.:

Norsk regelverk

Høringsstart: 09.07.2025
Høringsfrist: 25.09.2025
Frist for gjennomføring: