Utfyllende bestemmelser til DORA om overvåking av kritiske IKT-tjenesteleverandører og sammensetning i de felles granskningsgruppene

Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/420 av 16. desember 2024 som supplerer forordning (EU) 2022/2554 fra Europaparlamentet og Rådet med hensyn til regulatoriske tekniske standarder for å fastsette kriteriene for sammensetningen av felles granskningsgruppe, for å sikre en balansert deltakelse av ansatte fra de europeiske tilsynsmyndighetene (ESAene) og de relevante kompetente myndighetene, deres utvelgelser, oppgaver og arbeidsordninger

Commission Delegated Regulation (EU) 2025/420 of 16 December 2024 supplementing Regulation (EU) 2022/2554 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards to specify the criteria for determining the composition of the joint examination team ensuring a balanced participation of staff members from the ESAs and from the relevant competent authorities, their designation, tasks and working arrangements

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 13.06.2025

Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester og Kapitalbevegelser og finansielle tjenester

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester

Kapittel i EØS-avtalen: V. Bestemmelser som gjelder alle finansielle tjenester

Status

Rettsakten har trådt i kraft i EU. Forordningen er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.    

Sammendrag av innhold

Rettsakten er en delegert kommisjonsforordning til forordning om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren (EU) 2022/2554 (DORA – Digital Operational Resilience Act) og gir utfyllende regler til DORA om overvåking av kritiske IKT-tjenesteleverandører.  

Rettsakten angir nærmere kriterier for å avgjøre sammensetningen i de felles granskningsgruppene (“Joint Examination Teams”) som etableres for hver av de utpekte kritiske IKT-tjenesteleverandørene. Reglene skal sørge for en balansert deltakelse med ansatte fra de europeiske tilsynsmyndighetene (ESAene) og fra relevante kompetente myndigheter. Det er hovedovervåkeren (“Lead Overseer” - EBA, ESMA eller EIOPA eller EFTAs overvåkingsorgan der IKT-tjenesteleverandøren er etablert i et EFTA-land), i samråd med det felles tilsynsnettverket (“Joint Oversight Network”), som bestemmer gruppesammensetningen.  

Granskningsgruppene skal bistå hovedovervåkeren i overvåkingsarbeidet. Rettsakten spesifiserer de oppgavene som gruppene skal ha. Den stiller også krav til at gruppene skal jobbe i tråd med instruksjoner og retningslinjer som gis av ESAene og koordinatoren for hovedovervåkingsmyndigheten. Dette gjelder særlig ved utarbeidelse av  de årlige overvåkingsplanene for de enkelte kritiske IKT-tjenesteleverandørene.   

Rettsakten stiller også visse krav til hva hovedovervåkeren skal ta hensyn til når den beslutter og eventuelt endrer sammensetningen i de felles granskningsgruppene. Kommisjonsforordningen gir også føringer for hva kompetente myndigheter skal ta hensyn til når de skal nominere ansatte som deltakere til felles granskningsgrupper. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Forutsatt at rettsakten innlemmes i EØS-avtalen, må rettsakten implementeres i norsk rett. Lov om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren inneholder bestemmelser for fastsettelse av nivå 2-regelverk i forskrift.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Rettsakten forventes ikke å føre til vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for næringslivet eller offentlige myndigheter. For Finanstilsynet vil DORA og den delegerte kommisjonsforordningen medføre økt ressursbruk da det forventes at alle land (i varierende grad) stiller med ressurser til de felles granskningsgruppene der omfanget av arbeid vil være mer omfattende enn dagens mot IKT-tjenesteleverandører. Omfanget av økt ressursbruk vil være avhengig av antall leverandører som blir underlagt overvåking og hvilken relevans disse har for norske foretak. 

Sakkyndige instansers merknader

Finanstilsynet har vurdert rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. 

Vurdering

Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2025/420
Basis rettsaktnr.: (EU) 2022/2554
Celexnr.: 32025R0420

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 14.01.2025
Frist returnering standardskjema: 06.05.2025
Dato returnert standardskjema: 30.04.2025
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker