Utfyllende bestemmelser til MiFIR om OTC-derivater
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/1003 av 24. januar 2025 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 600/2014 med hensyn til OTC-derivater som identifiserer referansedata som skal brukes i forbindelse med gjennomsiktighetskravene fastsatt i artikler 8a nr. 2, 10 og 21
Commission Delegated Regulation (EU) 2025/1003 of 24 January 2025 supplementing Regulation (EU) No 600/2014 of the European Parliament and of the Council as regards OTC derivatives identifying reference data to be used for the purposes of the transparency requirements laid down in Article 8a(2) and Articles 10 and 21
EØS-notat | 13.10.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 25.06.2025
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Forodrningen gir regler som skal gjelde fra 1.september 2026, og dette må vurderes tilpasset avhengig av når forordningen kan tre i kraft i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
EU-kommisjonen foreslo i 2021 endringer i verdipapirmarkedsdirektivet (MiFID II) og verdipapirmarkedsforordningen (MiFIR). Målet er blant annet å styrke investorers informasjonstilgang ved å lette tilgangen til markedsdata som er nødvendig for å investere i aksjer, derivater eller obligasjoner, samtidig som markedsinfrastrukturen skal bli sterkere. Dette skal øke likviditeten i markedet og dermed lette selskapers tilgang til finansiering fra kapitalmarkedene. Lovgivningsprosedyren i EU ble sluttført ved Rådets vedtak 20. februar 2024. De fleste endringene er gjort i MiFIR ved
forordning (EU) 2024/791 (MiFIR-review) som ikke er tatt inn i EØS-avtalen ennå.
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/1003 som er omhandlet i dette notatet er utfyllende regler til EU-kommisjonens MiFIR. Målet med forordningen er å utdype reglene i MiFIR artikler 8a nr. 2, 10 og 21 om gjennomsiktighetskravene for OTC-derivater som identifiserer referansedata som skal brukes for dette formålet. Det fastsettes detaljerte krav til en unik identifikator og identifiserende referansedata for bruk på gjennomsiktighetskravene for OTC-derivater (interest rate swaps og credit default swaps) som følger av MiFIR artikler 8a(2), 10 og 21.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i verdipapirforskriften.
Rettsakten gir utfyllende bestemmelser til plikter som allerede følger av hovedrettsakten. Det skal bemerkes at MiFIR-review forventes tatt inn i EØS-avtalen, og det må gjøres før den delegerte kommisjonsforodningen omhandlet i dette notatet trer i kraft i Norge.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/brukere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Basis rettsaktnr.: | (EU) 600/2014 |
Norsk regelverk
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |