Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 25.06.2025

Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester

Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer

Status

Forodrningen gir regler som skal gjelde fra 1.september 2026, og dette må vurderes tilpasset avhengig av når forordningen kan tre i kraft i EØS-avtalen.

Sammendrag av innhold

EU-kommisjonen foreslo i 2021 endringer i verdipapirmarkedsdirektivet (MiFID II) og verdipapirmarkedsforordningen (MiFIR). Målet er blant annet å styrke investorers informasjonstilgang ved å lette tilgangen til markedsdata som er nødvendig for å investere i aksjer, derivater eller obligasjoner, samtidig som markedsinfrastrukturen skal bli sterkere. Dette skal øke likviditeten i markedet og dermed lette selskapers tilgang til finansiering fra kapitalmarkedene. Lovgivningsprosedyren i EU ble sluttført ved Rådets vedtak 20. februar 2024. De fleste endringene er gjort i MiFIR ved
forordning (EU) 2024/791 (MiFIR-review) som ikke er tatt inn i EØS-avtalen ennå.

Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/1003 som er omhandlet i dette notatet er utfyllende regler til EU-kommisjonens MiFIR. Målet med forordningen er å utdype reglene i MiFIR artikler 8a nr. 2, 10 og 21 om gjennomsiktighetskravene for OTC-derivater som identifiserer referansedata som skal brukes for dette formålet. Det fastsettes detaljerte krav til en unik identifikator og identifiserende referansedata for bruk på gjennomsiktighetskravene for OTC-derivater (interest rate swaps og credit default swaps) som følger av MiFIR artikler 8a(2), 10 og 21.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i verdipapirforskriften.

Rettsakten gir utfyllende bestemmelser til plikter som allerede følger av hovedrettsakten. Det skal bemerkes at MiFIR-review forventes tatt inn i EØS-avtalen, og det må gjøres før den delegerte kommisjonsforodningen omhandlet i dette notatet trer i kraft i Norge.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/brukere.

Sakkyndige instansers merknader

Finanstilsynet har vurdert rettsakten relevant og akseptabel.

Vurdering

Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: (EU) 600/2014

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker