Europeisk rammeverk for markeder for kryptoeiendeler (MiCA): Spesifisering av minimumsinnholdet i likviditetsstyringspolitikken og -prosedyrene for visse utstedere av aktiva-baserte verdier og e-penger
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/1264 av 27. juni 2025 om utfylling av europaparlaments- og rådsdirektiv 2023/1114 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer minimumsinnholdet i likviditetsstyringspolitikken og -prosedyrene for visse utstedere av aktiva-baserte verdier og e-penger
Commission Delegated Regulation (EU) 2025/1264 of 27 June 2025 supplementing Regulation (EU) 2023/1114 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying the minimum contents of the liquidity management policy and procedures for certain issuers of asset-referenced tokens and e-money tokens
EØS-notat | 18.12.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 13.11.2025
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: V. Bestemmelser som gjelder alle finansielle tjenester
Status
Rettsakten er fattet av EU-kommisjonen 27. juni 2025 og trådte i kraft 23. oktober 2025. Forordningen ble inntatt i EØS-avtalen 5. desember 2025 og er i kraft i Norge. Den er innlemmet i kryptoeiendelsforskriften § 2 ny nr. 27.
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende regelverk til direktiv (EU) 2023/1114 om markeder for kryptoverdier (MiCA). MiCA er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett i lov 27. mai 2025 nr. 20 om kryptoeiendeler (kryptoeiendelsloven).
Det følger av MiCA artikkel 45 (3) at utstedere av signifikante eiendelsbaserte token skal vurdere og overvåke likviditetsbehovet for å oppfylle eventuelle krav om innløsning framsatt av innehaverne. For dette formålet skal utstedere av signifikante eiendelsbaserte token fastsette, opprettholde og gjennomføre retningslinjer og prosedyrer for likviditetsstyring. Disse retningslinjene og prosedyrene skal sikre at reserveeiendelene har en robust likviditetsprofil som gjør det mulig for utstedere av signifikante eiendelsbaserte token å fortsette normal drift, også i scenarioer med likviditetsstress.
Kravene i artikkel 45 (3) gjelder også for utstedere av signifikante e-pengetoken, jf. MiCA artikkel 58 (1) bokstav a. Nasjonale tilsynsyndigheter kan i henhold til MiCA artikkel 35 (4) og artikkel 58 (2) på nærmere vilkår pålegge utstedere av (ikke-signifikante) eiendelsbaserte token og e-pengetoken å etterlevere kravene i MiCA artikkel 45 (3).
Forordningen spesifiserer minimumskrav til retningslinjene og prosedyrene for likviditetsstyring etter MiCA artikkel 45 (3).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at rettsakten gjelder som norsk lov eller forskrift med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vil ikke ha vesentlige negative økonomiske og administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten.
Vurdering
Rettsakten anses som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | (EU) 2025/1264 |
| Basis rettsaktnr.: | (EU) 2023/1114 |
| Celexnr.: | 32025R1264 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 04.07.2025 |
| Frist returnering standardskjema: | 04.07.2025 |
| Dato returnert standardskjema: | 04.07.2025 |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Nei |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |