Europeisk rammeverk for markeder for kryptoeiendeler (MiCA): Utfyllende bestemmelser om informasjon i søknader om tillatelse til å tilby aktiva-baserte verdier m.m.
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/1125 av 5. juni 2025 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/1114 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer informasjonen i en søknad om tillatelse til å tilby aktiva-baserte verdier til offentligheten eller til å søke om opptak til handel
Commission Delegated Regulation (EU) 2025/1125 of 5 June 2025 supplementing Regulation (EU) 2023/1114 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying the information in an application for authorisation to offer asset-referenced tokens to the public or to seek their admission to trading
EØS-notat | 14.11.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 13.11.2025
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester og Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: V. Bestemmelser som gjelder alle finansielle tjenester
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, men enda ikke tatt inn i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende regelverk til forordning (EU) 2023/1114 om markeder for kryptoverdier (MiCA). MiCA er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett i lov 27. mai 2025 nr. 20 om kryptoeiendeler (kryptoeiendelsloven).
Foretak som har til hensikt å tilby eiendelsbaserte token til offentligheten eller søke om opptak til handel av eiendelsbaserte token, må søke om tillatelse fra den nasjonale tilsynsmyndigheten. Det er i MiCA artikkel 18 (2) angitt hva en slik søknad skal inneholde. Forordingen angir nærmere detaljerte krav til søknadens innhold.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at rettsakten gjelder som norsk lov eller forskrift med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vil ikke ha vesentlige negative økonomiske og administrative konsekvenser
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten.
Vurdering
Rettsakten anses som EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten er vedtatt og har trådt i kraft i EU og ikrafttredelsestidspunkt må derfor tilpasses
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | (EU2025/1125 |
| Basis rettsaktnr.: | (EU) 2023/1114 |
| Celexnr.: | 32025R1125 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 13.06.2025 |
| Frist returnering standardskjema: | |
| Dato returnert standardskjema: | |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Nei |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |