Gebyrforordningen for ESMA-tilsyn med konsoliderte offentliggjøringssystemer (CTPer)
Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2025/884 av 7. mai 2025 om endring av delegert forordning (EU) 2022/930 med hensyn til gebyrer knyttet til tilsynet fra Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA) med konsoliderte offentliggjøringssystemer
Commission Delegated Regulation (EU) 2025/884 of 7 May 2025 amending Delegated Regulation (EU) 2022/930 as regards fees relating to the supervision by the European Securities Markets Authority of consolidated tape providers
EØS-notat | 27.11.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 27.11.2025
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Forodningen gir regler som skal gjelde fra 22.september 2026, og dette må vurderes tilpasset avhengig av når forordningen kan tre i kraft i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
EU-Kommisjonen foreslo i 2021 endringer i verdipapirmarkedsdirektivet (MiFID II) og verdipapirmarkedsforordningen (MiFIR). Målet er blant annet å styrke investorers informasjonstilgang ved å lette tilgangen til markedsdata som er nødvendig for å investere i aksjer, derivater ellerobligasjoner, samtidig som markedsinfrastrukturen skal bli sterkere. Dette skal øke likviditeten i markedet og dermed lette selskapers tilgang til finansiering fra kapitalmarkedene. Lovgivningsprosedyren i EU ble sluttført ved Rådets vedtak 20. februar 2024. De fleste endringene er gjort i MiFIR ved forordning (EU) 2024/791 som ikke er trådt i kraft i EØS-avtalen ennå.
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/884 som er omhandlet i dette notatet er utfyllende endringsbestemmelser til den delegerte forordningen (EU) 2022/930 med hensyn til gebyrer knyttet til ESMAs tilsyn med leverandører av markedsdata til konsolidering (CTPer). MiFIR-reformen (forordning (EU) 2024/791) fjerner hindringer for etablering av CTPer og fastsatte tidslinjer for godkjennelse av ESMA. Av den grunn utvides gebyrreglene til også å omfatte CTPer. Den nye strukturen forutsetter fast autorisasjonsgebyr og årlig tilsynsgebyr som skal dekke kostnader ved autorisasjon og løpende tilsyn.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i verdipapirforskriften.
Rettsakten gir utfyllende bestemmelser til plikter som allerede følger av hovedrettsakten. Det skal bemerkes at MiFIR-reformen og den delegerte forordningen (EU) 2022/930 forventes tatt inn i EØS-avtalen, og det må gjøres før forodningen omhandlet i dette notatet trer i kraft i Norge.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes å få noen økonomiske og/eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/brukere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | (EU) 2025/884 |
| Basis rettsaktnr.: | (EU) 2022/930 |
| Celexnr.: | 32025R0884 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 27.06.2025 |
| Frist returnering standardskjema: | 02.09.2025 |
| Dato returnert standardskjema: | 26.08.2025 |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Ja |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |