Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 27.11.2025

Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester

Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer

Status

Forodningen gir regler som skal gjelde fra 22.september 2026, og dette må vurderes tilpasset avhengig av når forordningen kan tre i kraft i EØS-avtalen.

Sammendrag av innhold

EU-Kommisjonen foreslo i 2021 endringer i verdipapirmarkedsdirektivet (MiFID II) og verdipapirmarkedsforordningen (MiFIR). Målet er blant annet å styrke investorers informasjonstilgang ved å lette tilgangen til markedsdata som er nødvendig for å investere i aksjer, derivater ellerobligasjoner, samtidig som markedsinfrastrukturen skal bli sterkere. Dette skal øke likviditeten i markedet og dermed lette selskapers tilgang til finansiering fra kapitalmarkedene. Lovgivningsprosedyren i EU ble sluttført ved Rådets vedtak 20. februar 2024. De fleste endringene er gjort i MiFIR ved forordning (EU) 2024/791 som ikke er trådt i kraft i EØS-avtalen ennå.

Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/884 som er omhandlet i dette notatet er utfyllende endringsbestemmelser til den delegerte forordningen (EU) 2022/930 med hensyn til gebyrer knyttet til ESMAs tilsyn med leverandører av markedsdata til konsolidering (CTPer). MiFIR-reformen (forordning (EU) 2024/791) fjerner hindringer for etablering av CTPer og fastsatte tidslinjer for godkjennelse av ESMA. Av den grunn utvides gebyrreglene til også å omfatte CTPer. Den nye strukturen forutsetter fast autorisasjonsgebyr og årlig tilsynsgebyr som skal dekke kostnader ved autorisasjon og løpende tilsyn.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i verdipapirforskriften.


Rettsakten gir utfyllende bestemmelser til plikter som allerede følger av hovedrettsakten. Det skal bemerkes at MiFIR-reformen og den delegerte forordningen (EU) 2022/930 forventes tatt inn i EØS-avtalen, og det må gjøres før forodningen omhandlet i dette notatet trer i kraft i Norge.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Reglene forventes å få noen økonomiske og/eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/brukere.

Sakkyndige instansers merknader

Finanstilsynet har vurdert rettsakten relevant og akseptabel.

Vurdering

Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2025/884
Basis rettsaktnr.: (EU) 2022/930
Celexnr.: 32025R0884

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 27.06.2025
Frist returnering standardskjema: 02.09.2025
Dato returnert standardskjema: 26.08.2025
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Ja
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Ja

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker