Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 07.11.2025

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Sammendrag av innhold

Regelverket foreslår endringer i forordning (EU) 2017/373 og tilhørende AMC og GM for å tilpasse regelverket for ATM/ANS til de siste endringene i ICAO Annex 3. Endringene gjelder blant annet meteorologiske tjenester (Part-MET), definisjoner og operative bestemmelser, samt harmonisering med ICAO Annex 3 og PANS-MET. Endringene gjelder primært harmonisering og oppdatering av meteorologiske tjenester og prosedyrer.

De viktigste endringene gjelder:

  • Annex V (Part-MET) – meteorologiske tjenester
  • Annex I (Part-DEFINITIONS)
  • Annex II (Part-ATM/ANS.AR) – krav til myndigheter
  • Annex III (Part-ATM/ANS.OR) – krav til tjenesteytere
  • Annex IV (Part-ATS) – lufttrafikktjenester

I tillegg foreslås endringer i Appendiks 5 til forordning (EU) 923/2012 om spesialrapporter for vulkansk aktivitet (VAR-skjema) for å sikre regulatorisk konsistens. 

Målet er å styrke sikkerhet og effektivitet i luftfartsoperasjoner og sikre bedre global harmonisering av meteorologiske tjenester.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Gjennomføring av det nye regelverket vil kunne skje gjennom endring av forskrift 16. juni 2022 nr. 1029 om krav til lufttrafikktjenester og ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester (ATM/ANS) m.m.

Økonomiske og administrative konsekvenser

EASA vurderer at de foreslåtte endringene har begrenset økonomisk konsekvenser. For tjenesteytere (ATM/ANS og MET) kan det oppstå mindre administrative kostnader knyttet til oppdatering av interne prosedyrer, opplæring og dokumentasjon for å sikre samsvar med nye krav (f.eks. VONA, QVA-data). Tilsynsmyndigheter må tilpasse sine tilsynsprosesser og styringssystemer, men dette anses som en del av ordinær regelverksoppfølging. For operatører og piloterer det ingen direkte kostnader utover tilpasning til harmoniserte meteorologiske produkter. De økonomiske og administrative konsekvenser sammenlignet med de forventede sikkerhets- og effektivitetsgevinstene anses som kostnadseffektive og nødvendige for å opprettholde internasjonal harmonisering. 

Sakkyndige instansers merknader

Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 2017/373

Norsk regelverk

Høringsstart: 10.11.2025
Høringsfrist: 13.01.2026
Frist for gjennomføring:

Lenker