Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 14.11.2025

Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Rettsakten er vedtatt i EU og til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.

Sammendrag av innhold

Forordning (EU) 2025/532 er en delegert kommisjonsforordning som gir utfyllende regler om bruk av underleverandører ved inngåelse av IKT-tjenesteavtaler.

Det stilles krav til at foretakene må ta i betraktning egen størrelse, risikoprofil og kompleksitet knyttet til foretakets tjenester, aktiviteter og drift ved inngåelse av en avtale med bruk av underleverandører. Videre skal foretaket vurdere hvilke IKT-tjenester som støtter opp om kritiske eller viktige funksjoner, for hvilke IKT-tjenester leverandøren benytter underleverandører, den geografiske plasseringen til underleverandører som støtter foretakets kritiske eller viktige funksjoner og leverandørkjedens lengde og kompleksitet, m.m.

I konsern skal konsernledelsen sikre at konsernets vilkår for bruk av underleverandører er implementert i foretakene som er en del av konsernet.

Før avtaler inngås, skal foretaket gjennomføre en due diligence og en risikovurdering. Etter en avtaleinngåelse skal foretaket jevnlig gjennomføre risikovurderinger. Det stilles flere vilkår som må være oppfylt for at foretaket kan inngå en avtale med en IKT-tjenesteleverandør som benytter underleverandører. Blant annet skal leverandøren kunne identifisere underleverandører som støtter foretakets kritiske eller viktige funksjoner og at underleverandører som støtter kritiske eller viktige funksjoner etterlever DORA-forordningen og gir myndigheter samme tilgangsrettigheter som leverandøren. Videre skal leverandøren ha tilstrekkelige ressurser til å overvåke underleverandører, uavhengig av foretakets ansvar for etterlevelse av lovkrav. Foretaket skal også ha tilstrekkelige ressurser til å overvåke IKT-risiko, der underleverandører benyttes i forbindelse med kritiske eller viktige funksjoner. Foretaket skal i tillegg vurdere konsekvensen av en manglende tjenesteleveranse fra en underleverandør som støtter kritiske eller viktige funksjoner, og hvilken risiko underleverandørens geografiske plassering utgjør.

Vesentlige endringer i en leverandørs bruk av underleverandører skal varsles til foretaket i rimelig tid. Leveranderøen kan bare gjennomføre endringer dersom foretaket har gitt positiv eller stilltiende aksept innen en fastsatt frist. Dersom endringen medfører at leverandørforholdet går utover foretakets risikotoleranse, skal foretaket informere leverandøren, motsi seg endringen og be om at endringene tilpasses før implementering.

Foretaket skal ha rett til å si opp avtalen hvis vesentlige endringer gjennomføres mot dets ønske, hvis endringer gjennomføres før foretakets frist til å gi en tilbakemelding og foretaket ikke har akseptert endringen, eller hvis leverandøren bryter avtalevilkårene.

Merknader
Rettslige konsekvenser

I henhold til lov om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren (DORA-loven) § 2 kan departementet fastsette utfyllende forskrifter. Forskrift om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren (DORA-forskriften) § 3 gjennomfører nivå 2-regelverk under DORA-forordningen. Den delegerte kommisjonsforordningen vil derfor gjennomføres i norsk rett ved henvisning i DORA-forskriften.

Økonomiske og administrative konsekvenser

DORA-forordningen stiller krav til styring av IKT-tredjepartsrisiko og den delegerte kommisjonsforordningen utdyper disse kravene. Reglene i kommisjonsforordningen vil medføre administrative og økonomiske konsekvenser ved at det er flere konkrete forhold som må vurderes ved bruk av leverandører og at dette vil kreve flere ressurser, men det antas ikke at konsekvensene vil være av vesentlig omfang.

Sakkyndige instansers merknader

Finanstilsynet har vurdert rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2025/532
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32025R0532

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 09.07.2025
Frist returnering standardskjema: 09.07.2025
Dato returnert standardskjema: 09.06.2025
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Nei
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker