Typegodkjenningskrav knyttet til eCall-systemet: endringsbestemmelser
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/1871 av 23. juli 2025 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2015/758 med hensyn til standarder for eCall og om endring av delegert forordning (EU) 2017/79 med hensyn til tekniske krav og prøvingsprosedyrer for godkjenning av kjøretøy utstyrt med 112-baserte eCall-systemer
Commission Delegated Regulation (EU) 2025/1871 of 23 July 2025 amending Regulation (EU) 2015/758 of the European Parliament and of the Council as regards the standards relating to eCall and amending Delegated Regulation (EU) 2017/79 as regards the technical requirements and test procedures for approval of motor vehicles equipped with 112-based eCall in-vehicle systems
EØS-notat | 16.12.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 23.11.2025
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer
Status
Forordningen ble vedtatt av EU-kommisjonen 23. juli 2025, og ble publisert i EU-tidende 28.oktober 2025. Den kom til anvendelse i EU den 17. november 2025.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2025/1871 oppdaterer kravene til 112-basert eCall i kjøretøy ved å innarbeide nye europeiske standarder (EN 16072:2025, EN 17184:2024 og EN 17240:2024) og fjerne tidligere tekniske spesifikasjoner. Endringene skal tilpasse regelverket til moderne, IP-baserte telekommunikasjonsløsninger og sikre teknologinøytrale testmetoder.
Delegert forordning (EU) 2017/79 revideres for å forbedre selvtestfunksjoner, sikre presis verifikasjon av feilmeldinger, styrke kravene til back-up-strømforsyning, og sikre at eCall-systemer kan kontrolleres som del av periodisk kjøretøykontroll. Testprosedyrer i vedleggene omstruktureres for å tydelig skille testforhold, metoder og vurderingskriterier.
Forordningen innfører overgangsbestemmelser slik at nye standarder og krav får obligatorisk anvendelse fra 1. januar 2027, samtidig som det åpnes for forlengelse av eksisterende godkjenninger for systemer som fortsatt benytter kretskoplet kommunikasjon frem til overgangen til moderne IP-basert (4G/5G) kommunikasjon.
Forordningen består av fire artikler:
- Artikkel 1 oppdaterer standardreferansene i forordning (EU) 2015/758.
- Artikkel 2 endrer delegert forordning (EU) 2017/79 ved å innføre definisjonen av test-eCall, justere testkrav for eCall-systemer og eCall-STU, oppdatere eksisterende vedlegg og innføre et nytt Annex X om back-up-strømforsyning.
- Artikkel 3 fastsetter overgangsregler for når nye standarder og testkrav blir obligatoriske.
- Artikkel 4 regulerer ikrafttredelse.
Forordningen inneholder syv vedlegg som oppdaterer de tekniske testkravene:
- Vedlegg I–II: Oppdaterte testprosedyrer for posisjonsbestemmelse, MSD og krasjtestverifikasjon.
- Vedlegg III: Test av lydutstyr (mikrofon/høyttaler) etter kollisjon.
- Vedlegg IV: Test av TPS-systemer, deaktivering og fallback til 112-basert eCall.
- Vedlegg V: Selvtestkrav og krav for periodisk kjøretøykontroll.
- Vedlegg VI: Tester av timerfunksjon, loggfiler og lagrede posisjoner.
- Vedlegg VII (nytt vedlegg X): Test av back-up-strømforsyning.
Merknader
EU-hjemmel
Forordningen er vedtatt med hjemmel i Traktaten om den Europeiske Unions Virkemåte (TEUV) artikkel 290.
Rettslige konsekvenser
Forordningene som endres (hhv. 2015/758 og 2017/79) er implementert i bilforskriften, og den nye forordningen vil bli implementert i samme forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen omhandler tekniske typegodkjenningskrav til bil, og gjennomføringen medfører derfor begrensede økonomiske og administrative konsekvenser for offentlige myndigheter utover arbeidet med å implementere forordningen.
Når det gjelder periodisk kjøretøykontroll (PKK) så vil det for forbrukere og verksteder potensielt tilkomme noen kostnader og økt administrasjon. Dette vil bli håndtert og omtalt ved en fremtidig endring/utvidelse av PKK-forskriften med tilhørende kontrollinstruks, som følge av rettsakter på PKK-området.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen følger EFTAs hurtigprosedyre (fast-track) og vil derfor ikke bli forelagt Spesialutvalget for Transport til vurdering.
Vurdering
Forordningen anses som relevant og akseptabel for Norge. Den er i tråd med den teknologiske utviklingen, og vurderes som uproblematisk å innlemme i EØS-avtalen. Endringene er i hovedsak tekniske, retter seg mot produsenter og tekniske tjenester og får begrensede konsekvenser for norske myndigheter.
Andre opplysninger
Norge har vært representert i arbeidsgruppen (TCMV) i forbindelse med utarbeidelsen av denne forordningen.
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | 2025/1871 |
| Basis rettsaktnr.: | |
| Celexnr.: | 32025R1871 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 04.08.2025 |
| Frist returnering standardskjema: | 15.09.2025 |
| Dato returnert standardskjema: | |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |