Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 04.11.2025

Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester

Kapittel i EØS-avtalen: V. Bestemmelser som gjelder alle finansielle tjenester

Status

Rettsakten er vedtatt av EU-kommisjonen og har trådt i kraft i EU. Forordningen er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.

Sammendrag av innhold

Rettsakten er en delegert kommisjonsforordning til forordning (EU) 2022/2554 (DORA – Digital Operational Resilience Act) om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren.

Som del av foretakenes IKT-risikostyringsrammeverk skal foretak som er underlagt DORA etablere et program for testing av digital operasjonell motstandsdyktighet. Foretak som utpekes i henhold til DORA art. 26 nr. 8 tredje avsnitt pålegges å gjennomføre avansert testing av IKT-verktøy, -systemer og –prosesser. Testingen skal skje gjennom trusselbaserte penetrasjonstester (omtalt som “TLPT”) og skal som utgangspunkt utføres minimum hvert tredje år. Testene skal omfatte flere eller alle kritiske eller viktige funksjoner hos foretaket, og skal utføres på produksjonssystemer som er i drift, og som støtter slike funksjoner.

Den delegerte kommisjonsforordningen er utarbeidet i samsvar med TIBER-EU-rammeverket og gjenspeiler strukturen, metodikken og prosessen for TLPT slik den er beskrevet i rammeverket. Rettsakten inneholder blant annet kriterier for hva TLPT-myndigheten skal vektlegge ved identifisering av foretak som skal pålegges å utføre TLPT-tester.

Videre fremgår det av rettsakten at en TLPT-test skal inkludere deltakere fra foretaket som testen utføres hos, herunder i form av et kontroll-team og et dedikert team som opprettholder sikkerheten hos foretaket mot simulerte eller reelle angrep (omtalt som “blue team”). I tillegg skal testen inkludere TLPT-myndigheten, et TLPT Cyber Team (omtalt som “TCT”), en leverandør av trusseletterretninger og testere (sistnevnte omtalt som “red team”).

Rettsakten gir regler om hvordan arbeidet med TLPT skal organiseres. Rettsakten viser til at TCTer skal koordinere TLPT-aktiviteter og inneholder krav til hvordan arbeidet i TCTer skal organiseres. Tilsvarende gir rettsakten nærmere regler om hvordan foretak som er utpekt til å utføre TLPT skal organisere sitt arbeid med testingen, gjennom nærmere krav til foretakets kontroll-team og ansvarsoppgaver som teamet skal ha gjennom testens ulike faser.

Videre stiller rettsakten krav til de ulike fasene i testen, herunder krav til forberedelsesfasen, testfasen og den avsluttende fasen. Rettsakten stiller krav til hva som skal gjøres av de ulike aktørene i hver enkelt fase og hvem som har ansvaret for utførelsen av de ulike testaktivitetene. Testen skal resultere i en tiltaksplan, som blant annet skal omfatte en beskrivelse av svakheter som ble observert i forbindelse med testen og tiltak for å utbedre de observerte svakhetene.

Rettsakten gir også krav til styring av risiko gjennom testen, felles eller samkjørte TLPTer, krav knyttet til bruk av interne testere og krav ved samarbeid om grenseoverskridende TLPT.

Merknader
Rettslige konsekvenser

I henhold til lov om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren (DORA-loven) § 2 kan departementet fastsette utfyllende forskrifter. Forskrift om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren (DORA-forskriften) § 3 gjennomfører nivå 2-regelverk under DORA-forordningen. Det antas derfor at den delegerte kommisjonsforordningen vil gjennomføres i norsk rett ved henvisning i DORA-forskriften.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Kravene til avansert testing er fastsatt i DORA-forordningen. Den delegerte kommisjonsforordningen gir detaljerte regler for hvordan arbeidet med testingen skal organiseres hos og utføres av deltakerne i testen. For foretak som har testet etter TIBER-NO, antas det at foretak som pålegges testing etter DORA med tilhørende delegerte kommisjonsforordning ikke vil oppleve vesentlige økonomiske og administrative konsekvenser. Tilsvarende gjelder for offentlige myndigheter eller samfunnet for øvrig.

For nye foretak som pålegges avansert testing etter DORA, vil de nye kravene derimot medføre økonomiske og administrative konsekvenser. Som følge av at flere foretak kan bli pålagt avansert testing etter DORA enn under TIBER-rammeverket, vil føre til økt arbeidsmengde og følgelig en økt økonomisk og administrativ belastning for norske myndigheter.

Sakkyndige instansers merknader

Finanstilsynet har vurdert rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2025/1190
Basis rettsaktnr.: (EU) 2022/2554
Celexnr.: 32025R1190

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 14.02.2025
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker