Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 30.11.2025

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø

Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft

Status

Forordningen ble vedtatt 20. november 2025 og publisert i EU-tidende dagen etter.

Andvendelsesdato i EU er 24. november 2025.

Sammendrag av innhold

Forordning (EU) 2019/1242 setter CO2-reduksjonsmål til tunge kjøretøy. Reduksjonsmålene er satt ut fra gjennomsnittet for nye, tunge kjøretøy registrert i EU i referanseperioden. Referanseperioden er satt til 1. juli 2019-30. juni 2020 (rapporteringsperioden 2019). Årlig skal EU-kommsisjon beregne det gjennomsnittlige, spesifikke CO2-utslippet til en fabrikant sett opp mot reduksjonsmålet. CO2-referanseutslippet er i forordning (EU) 2019/1242 artikkel 3 definert slik: 

«CO2-referanseutslipp» gjennomsnittet av de spesifikke CO2-utslippene i referanseperioden nevnt i artikkel 1 andre ledd for alle nye tunge kjøretøyer i hver undergruppe av kjøretøyer, unntatt arbeidskjøretøyer, fastsatt i samsvar med vedlegg I nr. 3,

Kommisjonsbeslutning (EU) 2021/781 retter seg mot en spesifikk liste med fabrikanter. I beslutningens vedlegg II er CO2-referanseutslipp for aktuelle kjøretøyundergrupper for rapporteringsperioden 2019 nevnt over listet. For å gjøre disse referanseverdiene for CO2-utslipp juridisk bindende for fabrikanter som ikke var adressert i beslutning (EU) 2021/781, ettersom de først kom inn på EU-markedet etter rapporteringsperioden 2019 ved å registrere nye kjøretøy som faller innunder kjøretøyundergruppene, må referanseverdiene for CO2-utslipp vedtas på nytt. Og det gjøres ved kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/2335. Det er ingen endringer i referanseverdiene for de ulike kjøretøyundergruppene fra 2021/781 til 2025/2335.

Merknader
EU-hjemmel

Forordningen er vedtatt med hjemmel i Traktaten om den Europeiske Unions Virkemåte (TEUV) artikkel 291.

Rettslige konsekvenser

Forordningen vil bli implementert i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O).

Økonomiske og administrative konsekvenser

Rettsakten inneholder ingen materielle endringer, men gjør referanseverdiene som allerede er satt gjennom beslutning 2021/781 juridisk bindende for alle fabrikanter med registrerte kjøretøy som faller innunder de relevante kjøretøyundergruppene.

De administrative konsekvensene vil være å implementere beslutningen i norsk rett. 

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten følger hurtigprosedyren og blir derfor ikke forelagt noe Spesialutvalg til vurdering.

Vurdering

Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Norge har ikke vært til stede i internasjonale fora der rettsakten har blitt utarbeidet/drøftet. 

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2025/2335
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32025R2335

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 26.11.2025
Frist returnering standardskjema: 07.01.2026
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker