Utslipp fra tunge kjøretøy: fastsettelse av referanseverdier for CO2-utslipp for rapporteringsperioden for året 2019
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/2335 av 20. november 2025 om fastsettelse av referanseverdier for CO2-utslipp for rapporteringsperioden for året 2019
Commission Implementing Regulation (EU) 2025/2335 of 20 November 2025 setting the reference CO2 emissions for the reporting period of the year 2019
EØS-notat | 07.12.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 30.11.2025
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
Forordningen ble vedtatt 20. november 2025 og publisert i EU-tidende dagen etter.
Andvendelsesdato i EU er 24. november 2025.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2019/1242 setter CO2-reduksjonsmål til tunge kjøretøy. Reduksjonsmålene er satt ut fra gjennomsnittet for nye, tunge kjøretøy registrert i EU i referanseperioden. Referanseperioden er satt til 1. juli 2019-30. juni 2020 (rapporteringsperioden 2019). Årlig skal EU-kommsisjon beregne det gjennomsnittlige, spesifikke CO2-utslippet til en fabrikant sett opp mot reduksjonsmålet. CO2-referanseutslippet er i forordning (EU) 2019/1242 artikkel 3 definert slik:
«CO2-referanseutslipp» gjennomsnittet av de spesifikke CO2-utslippene i referanseperioden nevnt i artikkel 1 andre ledd for alle nye tunge kjøretøyer i hver undergruppe av kjøretøyer, unntatt arbeidskjøretøyer, fastsatt i samsvar med vedlegg I nr. 3,
Kommisjonsbeslutning (EU) 2021/781 retter seg mot en spesifikk liste med fabrikanter. I beslutningens vedlegg II er CO2-referanseutslipp for aktuelle kjøretøyundergrupper for rapporteringsperioden 2019 nevnt over listet. For å gjøre disse referanseverdiene for CO2-utslipp juridisk bindende for fabrikanter som ikke var adressert i beslutning (EU) 2021/781, ettersom de først kom inn på EU-markedet etter rapporteringsperioden 2019 ved å registrere nye kjøretøy som faller innunder kjøretøyundergruppene, må referanseverdiene for CO2-utslipp vedtas på nytt. Og det gjøres ved kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/2335. Det er ingen endringer i referanseverdiene for de ulike kjøretøyundergruppene fra 2021/781 til 2025/2335.
Merknader
EU-hjemmel
Forordningen er vedtatt med hjemmel i Traktaten om den Europeiske Unions Virkemåte (TEUV) artikkel 291.
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil bli implementert i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten inneholder ingen materielle endringer, men gjør referanseverdiene som allerede er satt gjennom beslutning 2021/781 juridisk bindende for alle fabrikanter med registrerte kjøretøy som faller innunder de relevante kjøretøyundergruppene.
De administrative konsekvensene vil være å implementere beslutningen i norsk rett.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren og blir derfor ikke forelagt noe Spesialutvalg til vurdering.
Vurdering
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Norge har ikke vært til stede i internasjonale fora der rettsakten har blitt utarbeidet/drøftet.
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | 2025/2335 |
| Basis rettsaktnr.: | |
| Celexnr.: | 32025R2335 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 26.11.2025 |
| Frist returnering standardskjema: | 07.01.2026 |
| Dato returnert standardskjema: | |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |