Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 29.11.2025

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø

Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft

Status

Beslutningen ble vedtatt 9. september 2025 og publisert i EU-tidende 11. september 2025. 

Beslutningen vurderes relevant og akseptabel for Norge av Statens vegvesen. 

Beslutningen vil ikke bli sendt på offentlig høring, men tas inn i relevant forskrift.

Norge har ikke vært tilstede i internasjonale fora der beslutningen har blitt utarbeidet.

Sammendrag av innhold

Forordning (EU) 2019/1242 setter reduksjonsmål for CO2-utslipp fra tunge kjøretøy. Kravene til utslippreduksjoner angis i gram CO2 per tonnkilometer (g CO2/tkm) for å gjenspeile de tunge kjøretøyenes transportnytte. Mer informasjon om forordningens bakgrunn og reduksjonsmål finnes ved å følge lenken "Annen dokumentasjon".

Ifølge (EU) 2019/1242 skal EU-kommisjonen årlig beregne det gjennomsnittlige, spesifikke CO2-utslippet til en fabrikant i tillegg til fabrikantens null- og lavutslippsfaktor, og reduksjonsbane for CO2-utslipp og utslippskreditter basert på kredittsystemene beskrevet i artikkel 7 i forordning (EU) 2019/1242. Data som legges til grunn for EU-kommisjonens beregninger er innrapporterte data fra medlemsstater og fabrikanter slik det er beskrevet i forordning (EU) 2018/956.

Kommisjonsbeslutning (EU) 2024/2165 er rettet mot følgende fabrikanter:

DAF TRUCKS N.V.
DAIMLER TRUCK AG
FORD OTOMOTIV SANAYI A.Ş.
HYUNDAI HYDROGEN MOBILITY AG
IVECO MAGIRUS AG
IVECO S.P.A.
MAN TRUCK & BUS SE
OTOKAR OTOMOTIV VE SAVUNMA SANAYI A.Ş.
RENAULT TRUCK SAS
SCANIA CV AB
VOLVO TRUCK CORPORATION

Resultatene til disse fabrikantene for ovennevnte faktorer for rapporteringsåret 2023 er opplistet i beslutningens vedlegg. Verdiene fra beregningene baserer seg på data som var tilgjengelige for EU-kommisjonen per 26. juni 2025. Tallene vil muligens måtte ajourføres dersom ytterligere opplysninger som har betydning for kalkulasjonene fremkommer.

Merknader
EU-hjemmel:

Rettsakten er vedtatt med hjemmel i Traktaten om den Europeiske Unions Virkemåte (TEUV) artikkel 291.

Rettslige konsekvenser

Beslutningen vil bli tatt inn i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O).

Økonomiske og administrative konsekvenser

Beslutningen presenterer resultatene fra rapporteringsåret 2023. Reduksjonsmålene retter seg mot nevnte tungbilfabrikanter.

De administrative konsekvensene vil være å implementere beslutningen i norsk forskrift.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten følger EFTA's hurtigprosedyre, og blir derfor ikke forelagt noe Spesialutvalg for vurdering. 

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2025/1786
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32025H1786

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 18.09.2025
Frist returnering standardskjema: 30.10.2025
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: