Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 10.10.2025

Spesialutvalg: Offentlig støtte

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Protokoll 26 om myndighet og oppgaver for EFTAs overvåkningsorgan i forbindelse med statsstøtte

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Forordningen ble vedtatt av Kommisjonen 12. mai 2025 og trådte i kraft i EU 3. juli 2025. 

Sammendrag av innhold

Beskrivelse av Århusendringene:

Endringsforordningen har sin bakgrunn i Århuskonvensjonen, som skal sikre allmenhetens rett på tilgang til miljøinformasjon, deltagelse i beslutningsprosesser og adgang til administrativ klage eller domstolsprøving i saker som vedrører miljøet. I 2021 fattet Århuskonvensjonens Etterlevelseskomitë (ACCC) vedtak om at EU, ved ikke å sikre allmenheten tilgang til administrativ eller rettslig klageadgang i støttesaker, ikke overholder forpliktelsen i konvensjonens artikkel 9 nr. 3 og 4 til å i allmenheten slik tilgang. Århusforordningen, forordning (EF) nr. 1367/2006 om anvendelsen av bestemmelsene i Århuskonvensjonen om tilgang til information, offentlig deltakelse i beslutningsprosesser og tilgang til rettsmidler i miljsaker overfor EUs institusjoner og organer, unntar Kommisjonens vedtak i saker om offentlig støtte fra prosesser om tilgang til rettsmidler. Århuskonvensjonens partsmøte utsatt vedtak om konvensjonsbrudd til partsmøte i 2025, for å gi Europakommisjonen tid til å finne løsninger som ivaretar konvensjonens krav. 

Etter at Kommisjonen har hatt flere forslag til løsning for å ivareta ACCCs funn på høring, besluttet Kommisjonen å innføre en intern evalueringsprosess for visse vedtak om offentlig støtte. Den innebærer at allmenheten, på visse vilkår, kan kreve at Kommisjonen gjennomfører en intern evaluering av om den støttede aktiviteten eller andre deler av støttetiltaket som er uløselig tilknyttet formålet med støtten, innebærer brudd på EUs miljøregler. Den interne evalueringsprosessen er primært tatt inn i Kommisjonens oppdaterte retningslinjer for beste saksbehandlingspraksis i saker om offentlig støtte av 12. mai 2025, men fører også til endringer i gjennomføringsforordningen for offentlig støtte.

Den aktuelle endringsforordningen introduserer et nytt skjema for innlevering av krav om intern evaluering av enkelte beslutninger om offentlig støtte. Dette supplerer reglene om den interne evalueringsprosessen i Kommisjonens retningslinjer, og innebærer at representanter for allmenheten som ønsker å kreve at Kommisjonen igangsetter den interne evalueringsprosessen, må benytte dette skjemaet for å fremme kravet sitt.

Øvrige endringer

Endringsforordningen omfatter også enkelte andre endringer som følge av utviklingen i rettspraksis og Kommisjonens praksis knyttet til behandlingen av saker om offentlig støtte. Dette dreier seg om presisering av at vurderingen av om budsjettendringer i en eksisterende støtteordning innebærer ny støtte, kun gjelder for støtte som er godkjent av Kommisjonen og ikke eksisterende støtteordninger forut for EU-medlemskap (dvs. forut for EØS-avtalen for Norges vedkommende). Videre dreier det seg om endringer i notifikasjonsskjemaene for å ta hensyn til endringer i Kommisjonens retningslinjer for godkjenning av støtte på ulike områder, som for eksempel klima og miljø, bredbånd, og forskning, utvikling og innovasjon. Også endringer som følge av bruk av elektroniske notifikasjons- og rapporteringssystemer er omfattet. Endelig gjennomføres endringer i hhv. klageskjemaet og notifikasjonsskjemaet som tar hensyn til utviklingen i rettspraksis, som har klargjort begrepet hvem som har klagerettigheter som «interessert part», og at Kommisjonen ikke kan godkjenne støttetiltak som strider mot EUs miljøregelverk. 

I tillegg oppdateres alle henvisninger i gjennomføringsforordningen til prosedyreforordningen av 1999 (forordning (EF) nr. 659/1999), til henvisning til den oppdaterte prosedyreforordningen av 2015 (forordning (EU) 2015/1489).  Den oppdaterte prosedyreforordningen innebærer overføring av myndighet til EFTAs Overvåkingsorgan (ESA), og reiser konstitusjonelle spørsmål knyttet til Stortingets samtykke til innlemmelse i EØS-avtalen. Forordning (EU) 2015/1489 er ikke innlemmet i EØS-.avtalen ennå. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Gjennomføringsforordning 794/2004 med senere endringer er innlemmet i EØS-avtalen protokoll 26, om ESAs myndighet på området for offentlig støtte. Etter protokoll 26 skal EFTA-statene sørge for at ESA gis samme myndighet som Europakommisjonen har i de rettsaktene som er innlemmet i protokollen. ESAs utfyllende saksbehandlingregler er regulert i ESAs vedtak COL 195/04, sist endret ved ESAs vedtak 108/17/COL, og gjennomført i norsk rett i forskrift 2. januar 2023 nr. 3 om EØS-prosedyreregler for offentlig støtte.

Endringen av gjennomføringsforordningen ved forordning (EU) 2015/2282, henger på samme måte som denne endringsforordningen sammen med prosedyreforordningen av 2015 (forordning (EU) 2015/1589). Forordning 2015/2282 er ikke innlemmet i EØS-avtalen ennå, men avventer innlemmelse av prosedyreforordningen. Når prosedyreforordningen og de tilhørende gjennomføringsforordningene innlemmes i EØS-avtalen, forutsettes det at ESA vil vedta tilsvarende gjennomføringsbestemmelser ved å fatte vedtak om å endre vedtak COL 195/04.  

Når ESA har vedtatt nye gjennomføringsbestemmelser, vil disse bli gjennomført i norsk rett ved å endre forskrift om EØS-prosedyreregler for offentlig støtte § 2.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Forordningen vil endre enkelte av detaljene for ESAs saksbehandling av saker om offentlig støtte, men vil ikke ha økonomiske eller adminstrative konsekvenser av betydning for norske myndigheter. 

Sakkyndige instansers merknader

Forordningen hører inn under spesialutvalget for offentlig støtte. 

Vurdering

Norge er part i Årshuskonvensjonen, og najsonal rett gir allmennheten rett til både administrativ og rettslig prøving av norske myndigheters beslutninger i saker om offentlig støtte. Verken EFTA eller EFTA EØS-organene er imidlertid parter i Århuskonvensjonen. Norge har gjentatte ganger fremhevet i høringssvar til Kommisjonen at endringer knyttet til prøving av Kommisjonens vedtak om offentlig støtte, ikke får betydning for saker om offentlig støtte som behandles av EFTAs overvåkingsorgan (ESA). Århusforordningen, forordning nr. 1367/2006, er heller ikke regnet som EØS-relevant og dermed ikke innlemmet i EØS-avtalen. Den delen av gjennomføringsforordningen som knytter seg til Kommisjonens oppfølgning av EUs forpliktelser etter Århuskonvensjonen fremstår i tråd med dette ikke som EØS-relevant. 

De øvrige endringene i gjennomføringsforordningen fremstår imidlertid som EØS-relevante, men pga henvisning til prosedyreforordningen som ikke er innlemmet i EØS-avtalen ennå, må innlemmelse avvente innlemmelse av prosedyreforordningen.  

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2025/905
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32025R0905

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 09.07.2025
Frist returnering standardskjema: 29.10.2025
Dato returnert standardskjema: 04.11.2025
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Ja
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: