Gjennomføringsforordning om opprettelsen av et vitenskapspanel innen kunstig intelligens.
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/454 av 7. mars 2025 om fastsettelse av regler for anvendelsen av Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1689 med hensyn til opprettelsen av et vitenskapspanel av uavhengige eksperter innen kunstig intelligens.
Commission Implementing Regulation (EU) 2025/454 of 7 March 2025 laying down the rules for the application of Regulation (EU) 2024/1689 of the European Parliament and of the Council as regards the establishment of a scientific panel of independent experts in the field of artificial intelligence.
EØS-notat | 04.12.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 30.10.2025
Spesialutvalg: Kommunikasjoner og Kommunikasjoner
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 02.12.2025
Hovedansvarlig(e) departement(er): Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XI. Elektronisk kommunikasjon, audiovisuelle tjenester og informasjonssamfunnstjenester
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Gjennomføringsforordningen ble vedtatt av EU-kommisjonen 7. mars 2025, og publisert i EU-tidene 10. mars 2025.
Rettsakten til behandling i EØS-EFTA-prosessen.
Sammendrag av innhold
Etter forordning (EU) 2024/1689 (KI-forordningen) artikkel 68 skal det opprettes et vitenskapspanel med uavhengige eksperter (vitenskapspanelet). Vitenskapspanelets hovedoppgaver er å støtte håndhevelsesaktiviteter med grunnlag i KI-forordningen, og å gi råd til og støtte KI-kontoret med hensyn til oppgavene som er opplistet i KI-forordningen artikkel 68 nr. 3. Panelet vil ha en særlig viktig rolle for KI-systemer og KI-modeller for allmenne formål, herunder mulighet til å sende kvalifiserte varsler om systemisk risiko til KI-kontoret. Videre skal panelet støtte nasjonale markedstilsynsmyndigheter i deres tilsynsaktiviteter etter anmodning, og støtte grenseoverskridende tilsyn med høyrisikosystemer som utgjør en alvorlig risiko i to eller flere medlemsstater samtidig. Panelet skal også støtte KI-kontoret i utførelsen av deres oppgaver innenfor rammen av EU-beskyttelsesprosedyren i samsvar med KI-forordningen artikkel 81. Dette er ikke nærmere regulert i gjennomføringsforordningen.
Gjennomføringsforordningen inneholder bestemmelser om vilkårene, prosedyrene og de nærmere ordningene for opprettelse og drift av vitenskapspanelet. Gjennomføringsforordningen fastsetter blant annet krav og prosedyrer for kvalifiserte varsler, støtte til nasjonale markedstilsynsmyndigheter og medlemsstater samt informasjonsinnhenting.
Krav til vitenskapspanelets medlemmer
Gjennomføringsforordningen kapittel II stiller en rekke krav til vitenskapspanelets medlemmer. Medlemmene utnevnes etter utlysning og skal ha relevant kompetanse, være uavhengige fra leverandører av KI-systemer eller KI-modeller for allmenne formål og handle i allmennhetens interesse. Det stilles krav til medlemmenes objektivitet, nøyaktighet, upartiskhet og taushetsplikt. EU-kommisjonen skal sikre geografisk representasjon og kjønnsbalanse. Forutsatt at det finnes kandidater som oppfyller de objektive utvelgelseskriteriene, skal det være minst én ekspert fra hver medlemsstat i EU og EØS, og maksimalt tre. Hver ekspert blir utnevnt for en periode på to år, med mulighet for forlengelse.
Vitenskapspanelets organisering, arbeidsfordeling og saksbehandling
Gjennomføringsforordningen kapittel II inneholder også bestemmelser om vitenskapspanelets organisering, arbeidsfordeling og saksbehandling.
EU-kommisjonen utpeker en leder og nestleder ved starten av hver toårsperiode, etter anbefaling fra vitenskapspanelet.
EU-kommisjonen kan i konsultasjon med vitenskapspanelets leder utpeke en saksordfører (rapportør) og to bidragsytere som mottar godtgjørelse for oppgaver listet opp i KI-forordningen artikkel 68 nr. 3.
Sekretariatet består av KI-kontoret og Joint Research Centre, og har ansvar for behandling av interessekonflikter, oppfølging av prosedyreregler og behandling av anmodninger om bistand fra nasjonale markedstilsynsmyndigheter og medlemsstater.
Panelet skal vedta egne prosedyreregler om blant annet oppgaveutførelse, uavhengighet, objektivitet, allmenn interesse, åpenhet, konfidensialitet og stemmegivning. Reglene skal revideres minst annenhvert år og være offentlig tilgjengelige.
EU-kommisjonens myndighet til å pålegge utlevering av informasjon
Etter KI-forordningen artikkel 91 nr. 3 kan vitenskapspanelet gi en behørig begrunnet anmodning til EU-kommisjonen om å pålegge en leverandør av en KI-modell for allmenne formål å utlevere informasjon, hvis dette er nødvendig og forholdsmessig for panelets oppgaver.
Kapittel IV i gjennomføringsforordningen inneholder vilkår og prosessuelle regler for bistand til informasjonsutlevering og etterfølgende behandling.
Kvalifiserte varsler
Vitenskapspanelet kan sende kvalifiserte varsler til KI-kontoret i samsvar med KI-forordningen artikkel 90.
Kapittel V i gjennomføringsforordningen inneholder prosessuelle regler og krav til slike varsler, herunder om stemmegivning og informasjonssikkerhet.
Støtte til nasjonale markedstilsynsmyndigheter
Vitenskapspanelet kan etter anmodning bistå nasjonale markedstilsynsmyndigheter med markedstilsynsaktiviteter etter KI-forordningen, jf. KI-forordningen artikkel 68 nr. 3 bokstav b. KI-kontorets behandling av slike anmodninger er nærmere regulert i gjennomføringsforordningen kapittel III. Dersom EU-kommisjonen godtar markedstilsynsmyndighetens anmodning, kan KI-kontoret utpeke en saksordfører og to bidragsytere.
Vitenskapspanelet kan også støtte grenseoverskridende tilsynsaktiviteter når høyrisikosystemer utgjør en alvorlig risiko i to eller flere medlemsstater samtidig, jf. KI-forordningen artikkel 68 nr. 3 bokstav c. Dette er ikke nærmere regulert i gjennomføringsforordningen.
Medlemsstatenes adgang til å involvere vitenskapspanelet fremgår av KI-forordningen artikkel 69 som i nr. 2 åpner for nærmere regulering av betaling i gjennomføringsforordningen, men denne forordningen inneholder imidlertid ikke slik regulering.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Det rettslige grunnlaget for gjennomføringsforordningen er KI-forordningen artikkel 68. KI-loven som skal gjennomføre KI-forordningen i norsk rett trer etter planen i kraft sensommeren 2026.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det forventes ikke at gjennomføringsforordningen får økonomiske eller administrative konsekvenser for private eller offentlige aktører i Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Gjennomføringsforordningen faller inn under ansvarsområdet til Spesialutvalget for kommunikasjoner.
Vurdering
Konklusjon
Gjennomføringsforordningen vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | (EU) 2025/454 |
| Basis rettsaktnr.: | |
| Celexnr.: | 32025R0454 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 20.05.2025 |
| Frist returnering standardskjema: | 09.09.2025 |
| Dato returnert standardskjema: | |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |