Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 21.10.2025

Spesialutvalg: Kommunikasjoner

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Interoperable Europe Act (EU) 2024/903 ble vedtatt 13. mars 2024 og trådte i kraft 11. april 2024. Gjennomføringsforordningen om interoperabilitetsregulatoriske sandkasser (EU) 2025/1420 ble vedtatt av EU-kommisjonen 17. juli 2025 og trådte i kraft 7. august 2025.

Digitaliseringsdirektoratet deltok på vegne av Norge (som observatør) i en ekspertgruppe nedsatt av kommisjonen i 2020 (Expert Group on Interoperability of European Public Services). Ekspertgruppen bistod kommisjonen i utformingen av Interoperable Europe Act. Det har ikke vært noen møter i gruppen siden juni 2024.

Interoperable Europe Board, jf. (EU) 2024/903 art. 15, hadde sitt første møte i desember 2024. Norge har ikke deltatt på møtene i Interoperable Europe Board.

Sammendrag av innhold

Interoperable Europe Act (EU) 2024/903 fastsetter et rettslig rammeverk for styrket interoperabilitet i offentlig sektor i EU. Artikkel 11 og 12 i denne forordningen introduserer interoperabilitetsregulatoriske sandkasser som virkemiddel for å støtte utvikling og testing av innovative løsninger på tvers av medlemsstater og forvaltningsnivåer.

Gjennomføringsforordningen om interoperabilitetsregulatoriske sandkasser (EU) 2025/1420 gir nærmere regler for hvordan slike sandkasser skal etableres og driftes, inkludert krav til organisering, innhold, personvern, deltakelse, og rapportering. Sandkassene skal fremme regulatorisk læring, bidra til bedre regelverksforståelse, og støtte implementeringen av digitale og interoperable løsninger på tvers av EU/EØS-land.

Gjennomføringsforordningen fastsetter praktiske rammer for opprettelse og drift av interoperabilitetsregulatoriske sandkasser i offentlig sektor. Dette omfatter blant annet:

  • Krav til at sandkasser etableres som felles prosjekter mellom flere offentlige eller EU-enheter. Andre aktører, som f.eks. forskningsmiljøer og GovTech-aktører, kan delta dersom vilkårene er oppfylt.
  • En spesifikk plan må utformes for hvert prosjekt, inkludert formål, deltakerroller, metoder, rettslig grunnlag for databehandling og risikovurdering.
  • Ved behandling av personopplysninger, skal sandkassen være underlagt tilsyn fra relevante datatilsynsmyndigheter. I Norge er det Datatilsynet.
  • Prosjektenes resultater skal deles åpent via Interoperable Europe Portal.
  • Sandkassene skal ikke brukes som verktøy for generell datautveksling uten hjemmel.

Merknader
Rettslige konsekvenser

I flere artikler fremgår det at EU-kommisjonen skal være godkjenningsinstans. Dette gjelder blant annet for godkjenning av deltakelse i sandkassen jf. artikkel 5 nr. 2, og jevnlig rapportering til Kommisjonen etter artikkel 13 nr. 3. Dette vurderes til å reise særskilte utfordringer med tanke på protokoll nr. 1 i EØS-avtalen.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Gjennomføringen av rettssaken vil ikke ha økonomiske eller administrative konsekvenser, men opprettelse av og deltakelse i sandkasser kan få både direkte og indirekte økonomiske og administrative konsekvenser. Slike konsekvenser kan være ressursbruk i form av personell, koordineringsansvar og involvering av f.eks. Datatilsynet i prosjekter som innebærer behandling av personopplysninger. Administrative konsekvenser kan også oppstå dersom en norsk aktør velges til å være single point of contact jf. artikkel 4.

Det fremgår av artikkel 8 nr. 1 bokstav d og artikkel 15 nr. 1 bokstav c at et sandkasseprosjekt skal avvikles dersom finansieringen til å fortsette prosjektet ikke lenger er tilgjengelig. Det nærmere innholdet i dette finansieringskravet er ikke regulert i gjennomføringsrettsakten eller Interoperable Europe Act. Ved deltakelse i en interoperabilitetssandkasse må det påregnes økonomiske og administrative konsekvenser. Det er imidlertid ikke pålagt å delta i sandkassene.

Sakkyndige instansers merknader

Gjennomføringsforordningen vil bli behandlet i spesialutvalg for kommunikasjoner.

Vurdering

Norge er forpliktet til å implementere EIF (European Interoperability Framework) gjennom Tallin-erklæringen av 6. oktober 2017. Interoperable Europe Act vil trolig besluttes EØS-relevant, innlemmes i EØS-avtalen og inkorporeres i norsk rett. Det er derfor nærliggende å anta at det samme vil gjelde denne gjennomføringsrettsakten. I Digitaliseringsstrategien for 2025-2030 fremgår det at komponentene i vårt nasjonale interoperabilitetsrammeverk er sentrale for å tilrettelegge for økt samhandlingsevne på tvers av sektorer å forvaltningsnivå. I tillegg fremgår det at samhandling mellom sektorer og med våre naboer og allierte er viktig for å styrke vår forsvarsevne og beredskap. Dette viser at EUs interoperabilitetsinitiativ, herunder gjennomføringsrettsakten om interoperabilitetssandkasser, er i tråd med norske interesser.

Det kan være behov for tilpasningstekst jf. godkjenning og rapportering til kommisjonen som beskrevet ovenfor.

EØS-relevans:

Gjennomføringsrettsakten om interoperabilitetssandkasser (EU) (2025/1420) vurderes EØS-relevant, i likhet med Interoperable Europe Act (EU) 2024/903, som den er hjemlet i.  

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.:

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Fylker og kommuner

Berører fylker og kommuner i vesentlig grad.

Lenker