Grønne obligasjoner: maler for frivillig informasjon etter utstedelse
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/753 av 16. april 2025 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/2631 ved fastsettelse av innhold, metode og presentasjon av frivillig informasjonen som skal offentliggjøres av utstedere av obligasjoner som markedsføres som bærekraftige eller av bærekraftsrelaterte obligasjoner i malene for periodisk offentliggjøring etter utstedelse
Commission Delegated Regulation (EU) 2025/753 of 16 April 2025 supplementing Regulation (EU) 2023/2631 of the European Parliament and of the Council by establishing the content, methodologies, and presentation of the information to be voluntarily disclosed by issuers of bonds marketed as environmentally sustainable or of sustainability-linked bonds in the templates for periodic post-issuance disclosures
EØS-notat | 10.10.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 10.10.2025
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester og Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Rettsakten og basis rettsaken ((EU) 2023/2631) er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen hos EØS/EFTA-statene. Finanstilsynet deltar i vurderingen og har gitt sin tilslutning til innlemmelse.
Sammendrag av innhold
Forordningen fastsetter innholdet, formatet og metoden for frivillig offentliggjøring av informasjon fra utstedere av grønne obligasjoner og bærekraftsrelaterte obligasjoner. Den inneholder standardiserte rapporteringsmaler for oppfølging etter utstedelse av grønne obligasjoner. Formålet er å øke transparensen i markedet for bærekraftige investeringer og sikre sammenlignbar og pålitelig informasjon for investorer.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen er EØS-relevant. Dersom den tas inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift med hjemmel i verdipapirhandelloven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen medfører ingen vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter. Rapporteringen som beskrives er frivillig og gjelder primært markedsaktører som ønsker å synliggjøre bærekraftsrapportering etter EuGB-standarden. Forordningen kan gi noe økt administrativt arbeid for utstedere som velger å rapportere etter standarden, men dette antas å være begrenset.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten. Den anses å være nødvendig for å fullføre rammeverket for grønne obligasjoner i EU/EØS.
Vurdering
Forordningen anses som EØS-relevant og akseptabel. Den vurderes å være i samsvar med norsk politikk for bærekraftig finans og støtter målsettingen om økt transparens og tillit i markedet for grønne obligasjoner.
Ikrafttredelsestidspunkt må vurderes tilpasset slik at rettsakten trer i kraft tidligst samtidig som basis rettsakten ((EU) 2023/2631) i EØS-avtalen.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | (EU) 2025/753 |
| Basis rettsaktnr.: | (EU) 2023/2631 |
| Celexnr.: | 32025R0753 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 12.05.2025 |
| Frist returnering standardskjema: | |
| Dato returnert standardskjema: | |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |