Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 14.10.2025

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Justis- og beredskapsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: II. Veitransport

Status

Delegert kommisjonsdirektiv (EU) 2025/1801 ble vedtatt 23. juni 2025 og publisert i EU-tidende 13. oktober 2025.

Sammendrag av innhold

Delegert kommisjonsdirektiv (EU) 2025/1801 endrer direktiv (EU) 2022/1999, som stiller krav til hvordan veikontroller av transport av farlig gods skal gjennomføres. Kontrollene skal gjennomføres iht. en egen sjekkliste som fremkommer av vedlegg I til direktivet, mens vedlegg II inneholder en veiledende og ikke uttømmende liste over hvordan overtredelsene av regelverket skal kategoriseres etter risiko.

Kravene til selve gjennomføringen av transport av farlig gods på vei og hvilke plikter de ulike aktørene i transportkjeden har, fremkommer av den internasjonale avtalen om veitransport av farlig gods (ADR). Gjennom direktiv 2008/68/EF gjelder ADR også for den nasjonale transporten av farlig gods på vei innen EU/EØS.  ADR endres jevnlig i tråd med den vitenskapelige og tekniske utviklingen. For å sikre korrekt håndheving av regelverket for transport av farlig gods på vei, må både sjekklisten som brukes ved veikontroller og risikokategoriseringen av overtredelsen harmoniseres med ADR. Direktiv (EU) 2025/1801 endrer sjekklisten i vedlegg 1 og kategoriseringen av overtredelsene i vedlegg II i direktiv (EU) 2022/1999 i tråd med endringene som har skjedd i ADR.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Både direktiv 2008/68/EF og direktiv (EU) 2022/1999 er gjennomført i forskrift 1. april 2009 nr. 384 om landtransport av farlig gods. Ved gjennomføringen av direktiv (EU) 2025/1801 er det behov for å oppdatere § 31 i landtransportforskriften som omhandler gjennomføring av kontroll på vei, i tråd med endringene i direktivet.

Økonomiske og administrative konsekvenser

I henhold til landtransportforkriften kan både Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Statens vegvesen, politiet og tollvesenet kontrollere transport av farlig gods på vei. DSB forvalter forskriften og må sørge for å oppdatere sjekklistene som ligger til grunn for veikontrollene. Det vurderes at det økonomiske og administrative konsekvensene er lave. 

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten følger hurtigprosedyren og behandles ikke i Spesialutvalget for transport.

Vurdering

Rettsakten anses å være EØS-relevant og akseptabelt

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Direktiv
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU)2025/1801
Basis rettsaktnr.: (EU) 2022/1999
Celexnr.: 32025L1801

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 30.06.2025
Frist returnering standardskjema: 11.08.2025
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker