Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 08.10.2025

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

EASA har sendt NPA 2025-103 på rettet høring til medlemslandene. Høringsfristen er 4. november 2025. EASA vil utarbeide Opinion i Q1 2026, med sikte på å vedta en endringsfororodning Q3 2026. 

Sammendrag av innhold

EASA foreslår endringer i forordning (EU) 2023/2117, som regulerer hvordan europeiske luftfartsmyndigheter, EASA og EU-kommisjonen, skal bruke et felles digitalt datalager for luftfartsrelatert informasjon (RMT.0749 (subtask 2). 

Etter at forordning (EU) 2023/2117 ble vedtatt har EASA, medlemsstatene og Kommisjonen identifisert behov for justeringer fordi:

  • flere myndigheter trenger mer tid til å tilpasse sine IT-systemer til kravene,

  • enkelte informasjonskategorier bør gis annen prioritet, særlig medisinske data som krever ekstra beskyttelse,

  • fristen for opplasting av eldre («legacy») data er for knapp for land som ikke har full digitalisering.

Hovedinnhold – foreslåtte endringer:

1. Endrede prioriteringsgrupper (Annex I)

  • Nåværende gruppe A deles i A1 og A2 for å gi mer realistiske innføringsløp.

  • Medisinske dokumenter (søknadsskjema for pilot medical certificate, medisinske undersøkelser og medisinske støttedokumenter) flyttes fra A til gruppe C grunnet høye krav til informasjonssikkerhet.

2. Nye ikrafttredelsesdatoer (Artikkel 18)

Foreslåtte datoer for objektkategorier utstedt etter forordningens ikrafttredelse:

  • A1: 1. januar 2027

  • A2: 1. januar 2028

  • B: 1. august 2028

  • C: 31. mai 2029

3. Forlenget frist for digitalisering av eldre data (legacy data)

  • Hovedfrist for opplasting: 31. mai 2029.

  • Dersom data ikke finnes digitalt i strukturert format: frist utvides til 31. mai 2031.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Forordning (EU) 2023/2117 er hjemlet i Råds- og Parlamentsforordning (EU) 2018/1139 (EASA-basisforordning) som er gitt med hjemmel i TFEU (Treaty on the Functioning of the EU) artikkel 100. 

Forordning (EU) 2023/2117 er ikke tatt inn i EØS-avtalen og ikke EØS-gjennomført i norsk rett. Forslaget til endring av forordningen vil bli EØS-gjennomført i samme forskrift som forordning (EU) 2023/2117, tidligst samtidig som forordning (EU) 2023/2117 når regelverket er tatt inn i EØS-avtalen.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Endringen innebærer at Luftfartstilsynet får mer tid til å tilpasse systemer og prosesser. Endringen innebærer ingen nye kostnader; snarere en lettelse gjennom forlenget implementeringstid. En forlenget overgangsperiode vil redusere risiko for brudd på frister og uforutsette ressursbehov.

Forording (EU) 2023/2117 vil innebære kostnader knyttet til oppdatering av IT-systemer og sikring av dataintegrasjon mot EASA-repository, men den foreslåtte endringen vil ikke i seg selv føre til øke konstnader.

Sakkyndige instansers merknader

Forslaget til rettsak har ikke vært behandlet av SU transport. Forslaget har ikke vært på nasjonal høring.

Vurdering

Norge støtter generelt forslaget som gir mer realistiske og sikre tidsrammer for datautveksling i EASA-systemet. Flytting av medisinske data til senere prioritet vurderes som positivt av hensyn til konfidensialitet og informasjonssikkerhet.

Forslaget vurderes som EØS-relevant, og ut fra inholdet i forslaget anses det for å være akseptabelt. Det vurderes per nå at det ikke vil være behov for tilpasingstekst. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 2018/1139

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: