Plantevernmiddelrester D100229/05 (dimoksystrobin, etefon, propamokarb)
Kommisjonsforordning (EU) .../... av XXX som endrer vedlegg II og V til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for dimoksystrobin, etefon og propamokarb i eller på visse produkter
Commission Regulation (EU) / of XXX amending Annexes II and V to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for dimoxystrobin, ethephon and propamocarb in or on certain products
EØS-notat | 04.12.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 23.10.2025
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold
Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer
Status
Rettsakten er foreløpig ikke fastsatt i EU, men den har blitt godkjent ved avstemming i Parlamentet og det forventes derfor at forordningen snart vil fastsettes i EU. Rettsakten er under vurdering i EØS-landene.
Sammendrag av innhold
MRL-forslaget gjelder endring av grenseverdier for de aktive stoffene dimoksystrobin, etefon og propamokarb.
For dimoksystrobin, etefon og propamokarb er det fastsatt grenseverdier (maximum residue levels (MRL)) i vedlegg II til forordning (EU) nr. 396/2005. Dimoksystrobin er ikke lenger godkjent som aktivt stoff i EU/EØS etter at godkjenningen ikke ble forlenget. Etefon og propamokarb er godkjent som aktive stoffer i EU og Norge. Etefon er godkjent brukt i Norge som vekstregulator for korn (bygg,hvete,rug), epler og pærer. Det aktive stoffet propamokarb er i Norge godkjent brukt som soppmiddel for agurk, tomat, kålvekster og salat i veksthus og for salat og agurk dyrket på friland.
For dimoksystrobin er alle godkjenningene for bruk av stoffet i EU/EØS trukket. Det er ikke fastsatt grenseverdier på bakgrunn av Codex grenseverdier eller importtoleranse søknader for stoffet. Derfor kan grenseverdier som er fastsatt over kvantifiseringsgrensen (LOQ) for stoffet slettes (fastsettes ved LOQ) i henhold til artikkel 17 i forordning 396/2005. Alle grenseverdiene for stoffet flyttes til vedlegg V som brukes for stoffer der alle grenseverdiene er fastsatt ved kvantifiseringsgrensen LOQ.
Det aktive stoffet etefon er nylig regodkjent i EU og i forbindelse med dette anbefalte EFSA og fastsette lavere toksikologiske referanseverdier for stoffet og akseptabelt daglig inntak (ADI) er endret fra 0.03 mg/kg til 0.02 mg/kg kroppsvekt per dag. EFSA har revurdert grenseverdiene for etefon i forbindelse med lavere ADI. I tillegg har EFSA foreslått en ny restdefinisjon for forvaltningsmessig oppfølging for korn som er “sum av etefon frie og konjugater, uttrykt som etefon istedenfor nåværende restdefinisjon etefon. Grenseverdiene (MRL) for etefon i valnøtter, blåbær, ananas, bygg, rug og hvete er fastsatt på bakgrunn av tidligere (revoked) CODEX MRLer. Det fastsettes en lavere MRL for ananas, hvete og rug, men fastsettes en høyere grenseverdi for bygg. EFSA anbefalte fastsettelse av MRLer på bakgrunn av fall- back GAP (bruksbetingelser som støtter en lavere grenseverdi) med unntak av for blåbær der det ikke finnes noen alternativ GAP og grenseverdien derfor fastsettes ved LOQ. Grenseverdien for valnøtter beholdes og det fastsettes en lavere grenseverdi for ananas. Når det gjelder grenseverdiene for bygg, rug og hvete manglet det noe dokumentasjon. For blåbær kunne det ikke utelukkes at akutt referansedose (ARfD) for etefon overskrides og grenseverdien fastsettes ved LOQ. For epler kunne det ikke utelukkes at akutt referansedose (ARfD) for etefon overskrides og grenseverdien fastsettes lavere basert på en mindre kritisk og helsemessig trygg fall-back GAP. Flere grenseverdier for etefon fastsettes som midlertidige grenseverdier med krav om å levere mer dokumentasjon.
For propamokarb har det også blitt vurdert nye toksikologiske referanse verdier og EFSA har revurdert eksisterende MRLer. Restdefinisjonen (sum av propamokarb og dets salter, uttrykt som propamocarb). EFSA har vurderte at akutt referansedose (ARfD) kan overskrides for den eksisterende grenseverdien for propamokarb i salat (40 mg/kg), men det fastsettes en lavere trygg grenseverdi (30 mg/kg) basert på en mindre kritisk fall-back GAP.
For å tillate videre markedsføring, bearbeiding og omsetting av produkter, som allerede var på markedet i EU/EØS før den datoen de endrede grenseverdiene gjelder fra, der det er dokumentert at de gjeldene grenseverdiene gir et høyt nivå av forbrukerbeskyttelse gis det en overgangsordninger. Artikkel 2 i forordningen gir en overgangsordning for produkter som allerede er på markedet i EU/EØS før datoen de nye grenseverdiene gjelder fra. De gamle grenseverdiene for stoffene vil for vil gjelde for produktpartier som allerede var på markedet med unntak av for produkter der de gjeldene grenseverdiene er vurdert å ikke være helsemessig trygge for forbruker. Overgangsordningen gjelder derfor ikke MRLer for etefon i epler og blåbær og MRL for propamokarb i salat.
Det vil i forordningen settes inn en dato som de nye grenseverdiene skal gjelde fra, men fordi forordningen ikke er fastsatt i EU enda har vi ikke datoen enda. Denne datoen vil være 6 måneder etter kunngjøring av forordningen på EUs Official Journal. En slik utsatt ikrafttredelse skal bidra til å gi medlemsland, tredjeland og virksomheter mulighet til å tilpasse seg endringene.
De nye grenseverdiene vil i Norge tidligst kunne gjelde fra samme dato som de endres i EU (dato foreløpig ukjent) forutsatt at denne forordningen da er tatt inn i EØS-avtalen og fastsatt i norsk regelverk.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten
- ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet
- ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen.
Vurdering av konsekvenser blant annet for norske godkjenninger av plantevernmiddelpreparater:
Fordi dimoksystrobin ikke er godkjent brukt i Norge vil ikke endringene for dette stoffet ha noen konsekvenser for norske godkjenninger, men lavere grenseverdier kan ha konsekvenser for import fra tredjeland. Dimoksystrobin er heller ikke oppført blant plantevernmidlene som har CODEX grenseverdier og det forventes ikke spesielle problemer ved import grunnet disse endringene.
For propamokarb som har godkjent bruksområdet blant annet for salat i Norge har Mattilsynet avdeling godkjenninger etterspurt mer dokumentasjon for å kunne vurdere om den lavere grenseverdien for salat vil få konsekvenser for godkjent bruk i salat.
For etefon er det vurdert at det for det ene preparatet ikke være noen konsekvenser for godkjent bruk der det fastsettes lavere grenseverdier for epler og korn. For det andre preparatet må Mattilsynet etterspørre mer dokumentasjon fra produsent for å kunne vurdere om det er behov for endringer av godkjent bruk i korn (hvete og rug).
Andre opplysninger
De nye grenseverdiene vil gjelde i EU ca 6 måneder etter at forordningen er kunngjort på Official Journal. I Norge vil de nye grenseverdiene tidligst gjelde fra samme dato som i EU eller fra dato forordningen fastsettes i norsk regelverk (plantevernmiddelrestforskriften) om det skjer etter at de nye grenseverdiene gjelder i EU.
Forordningen gir en overgangsordning for produkter som allerede er på markedet i EU/EØS før (datoen de nye grenseverdiene skal gjelde fra i EU).
Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database der man kan man endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
Nøkkelinformasjon
| Type sak | Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen |
| KOM-nr.: | |
| Basis rettsaktnr.: | 396/2005 |
Norsk regelverk
| Høringsstart: | 12.12.2025 |
| Høringsfrist: | 30.01.2026 |
| Frist for gjennomføring: |