Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 23.10.2025

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer

Status

Rettsakten er foreløpig ikke fastsatt i EU, men den har blitt godkjent ved avstemming i Parlamentet og det forventes derfor at forordningen snart vil fastsettes i EU. Rettsakten er under vurdering i EØS-landene.

Sammendrag av innhold

Forslaget (forordningsutkastet) gjelder endring av grenseverdier for de aktive stoffene benfluralin, bentiavalikarb og penflufen. For disse stoffene er det fastsatt grenseverdier (MRL) i vedlegg II til forordning (EU) nr. 396/2005 basert på tidligere godkjent bruk i EU/EØS. Ingen av disse stoffene er lenger godkjent som aktive stoffer (plantevernmidler) i EU og alle tidligere godkjenninger av bruk av stoffene i EU/EØS er trukket. Det finnes heller ikke CODEX-grenseverdier for disse aktive stoffene og det er ikke fastsatt grenseverdier på bakgrunn av importtoleranse-søknader.

For benfluralin og penflufen er alle grenseverdiene allerede fastsatt ved kvantifiseringsgrensen (LOQ), men disse flyttes fra vedlegg II til vedlegg V slik at det kommer tydeligere frem at disse er fastsatt ved kvantifiseringsgrensen.

For bentivalidikarb er det kun fastsatt grenseverdier over LOQ for druer (vindruer og spisedruer) og for tomater, og disse grenseverdiene oppheves i henhold til artikkel 17 i forordning 396/2005. Grenseverdiene er fastsatt på bakgrunn av tidligere godkjent bruk i EU (druer og tomater) og fastsettes på kvantifiseringsgrensen (LOQ) fordi det ikke lenger er godkjent bruk i EU. Alle grenseverdiene for stoffene flyttes til vedlegg V som brukes for stoffer der alle grenseverdiene er fastsatt ved kvantifiseringsgrensen. For bentiavalikarb er det en endring av restdefinisjonen for forvaltningsmessig oppfølging.

Handelspartnere og tredjeland har blitt informert om endringene i grenseverdier ved at forslaget har vært sendt på WTO/SPS-høring. For å tillate fortsatt markedsføring, bearbeiding og forbruk av produkter som allerede var på markedet i EU/EØS, skal ikke forordningen gjelde for produkter som allerede var på markedet i EU/EØS før datoen grenseverdiene endres. Det ble bestemt at man kunne gi en slik overgangsordning for produkter som allerede er på markedet fordi de eksisterende grenseverdiene vurderes som trygge for forbruker, og at et høyt nivå av forbrukerbeskyttelse dermed er ivaretatt.

Det vil i forordningen settes inn en dato som de nye grenseverdiene skal gjelde fra, men fordi forordningen ikke er fastsatt i EU enda har vi ikke datoen enda. Denne datoen vil være 6 måneder etter kunngjøring av forordningen på EUs Official Journal. En slik utsatt ikrafttredelse skal bidra til å gi medlemsland, tredjeland og virksomheter mulighet til å tilpasse seg endringene.

Artikkel 2 gir en overgangsordning for produkter som allerede var på markedet før datoen de nye grenseverdiene gjelder fra og for disse produktpartiene vil fortsatt de gamle grenseverdiene gjelde.

De nye grenseverdiene vil i Norge tidligst kunne gjelde fra samme dato som de endres i EU (dato foreløpig ukjent) forutsatt at denne forordningen da er tatt inn i EØS-avtalen og fastsatt i norsk regelverk. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten   

  • ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet   
  • ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet  

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffene har EFSA konkludert med anbefalte MRL-er for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.   

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRL-ene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper, og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA-vurderingene støtter de nye MRL-ene som er fastsatt i denne forordningen. 

Vurdering av konsekvenser for import:

Fordi ingen av disse stoffene er godkjent brukt lenger i EU/EØS og alle godkjenninger av bruk er trukket vil ikke endringene i grenseverdier ha noen konsekvenser for bruk av stoffene i EU/EØS.

Lavere grenseverdier kan ha konsekvenser for import fra tredjeland. Det er ikke fastsatt CODEX grenseverdier for disse stoffene og det har ikke vært fastsatt grenseverdier basert på godkjent bruk i tredjeland (importtoleranse MRL). Det forventes derfor ikke at fastsettelse av lavere grenseverdier for stoffene vil ha spesielt stor betydning for import av disse varene til EU/EØS (Norge). For benfluralin og penflufen er også alle grenseverdiene allerede fastsatt ved kvantifiseringsgrensen.

For bentiavalidakarb fastsettes det lavere grenseverdier for druer og tomater. Overgangsordningen for produktpartier som allerede er på markedet i EU/EØS før grenseverdiene endres vil potensielt ha størst betydning for produkter med lang holdbarhet som for eksempel hermetiske tomater og vin.

Andre opplysninger

De nye grenseverdiene vil gjelde i EU ca 6 måneder etter at forordningen er kunngjort på Official Journal. I Norge vil de nye grenseverdiene tidligst gjelde fra samme dato som i EU eller fra dato forordningen fastsettes i norsk regelverk (plantevernmiddelrestforskriften) om det skjer etter at de nye grenseverdiene gjelder i EU.

Forordningen gir en overgangsordning for produkter som allerede er på markedet i EU/EØS før datoen de nye grenseverdiene skal gjelde fra i EU.

Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database der man kan man endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:   

https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 396/2005

Norsk regelverk

Høringsstart: 12.12.2025
Høringsfrist: 30.01.2026
Frist for gjennomføring:

Lenker