Endringer i ETS-fleks for Danmark og Luxembourg
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2025/1405 av 16. juli 2025 om endring av Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2020/2126 med hensyn til samlet mengde kansellerte EU ETS-kvoter som kan tas i betraktning for visse medlemsstaters overholdelse av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/842
Commission Implementing Decision (EU) 2025/1405 of 16 July 2025 amending Implementing Decision (EU) 2020/2126 as regards the total quantities of cancelled EU ETS allowances that may be taken into account for certain Member States compliance under Regulation (EU) 2018/842
EØS-notat | 14.10.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 05.09.2025
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Protokoll 31 om samarbeid på særlige områder utenfor de fire friheter
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Rettsakten ble publisert i EUs lovtidende (Official Journal) 17. juli 2025 og trådte i kraft 20 dager senere.
Rettsakten er til vurdering i EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Rettsakten inngår som en del av klimaregelverket som EU trenger for å sikre oppfyllelse av sitt klimamål for 2030.
EUs klimaregelverk er delt i tre pilarer;
- kvotesystemet, som setter et tak på utslipp fra industri, kraftproduksjon, petroleumsutvinning, luftfart - og fra 2024 - skipsfart, se direktiv 2003/87/EF.
- innsatsfordelingsforordningen, som etablerer nasjonale mål for utslippskutt fra transport, jordbruk, oppvarming av bygninger, avfall samt deler av industri og petroleum som ikke inngår i kvotesystemet, se forordning (EU) 2018/842
- regelverket om bokføring av utslipp og opptak i skog og andre arealer, som etablerer nasjonale mål for opptak fra skog og arealbruk i perioden 2021-2030, se forordning (EU) 2018/841.
Rettsakten som omhandles i dette EØS-notatet knytter seg til den andre pilaren (innsatsfordelingen) og de nasjonale målene for utslippskutt.
Forordning (EU) 2018/842 (innsatsfordelingsforordningen) etablerer nasjonale mål for utslippskutt. Innsatsfordelingsforordningen inneholder også regler for hvordan de nasjonale målene skal regnes om til utslippsbudsjetter for hvert av årene i perioden 2021-2030. Landene kan sørge for etterlevelse av sine utslippsbudsjetter gjennom kutt i innenlandske utslipp, eller ved å utnytte ulike former for fleksibilitet i regelverket, for eksempel gjennom kjøp av overskudd fra land som har overoppfylt sitt utslippsbudsjett.
Kommisjonsbeslutning (EU) 2020/2126 utfyller innholdet i innsatsfordelingsforordningen. Vedlegg III til denne rettsakten omhandler én spesifikk form for fleksibilitet (omtalt som ETS-fleksibilitet) som åpner for at utvalgte land kan bruke et begrenset antall klimakvoter fra EUs kvotesystem for virksomheter til å oppfylle sine utslippsbudsjetter under innsatsfordelingen for perioden 2021-2030. Vedlegg III lister opp hvilke land som kan benytte hvor mange kvoter fra EUs kvotesystem til å oppfylle sine mål i denne perioden.
Rettsakten som er tema for dette EØS-notatet går kun ut på å endre Vedlegg III til kommisjonsbeslutning (EU) 2020/2126.
Endringene sammenlignet med opprinnelig regelverk er at Danmark og Luxembourg har valgt å justere sin adgang til bruk av ETS-kvoter til oppfyllelse av sine forpliktelser i innsatsfordelingsforordningen. Danmark nedjusterer adgangen fra drøyt 8 millioner til drøyt 4 millioner kvoter over perioden 2021-2030. Reduksjonen innebærer en tilsvarende økning i antall kvoter Danmark får auksjonere under EUs klimakvotesystem. Luxembourg velger å øke sin adgang til bruk av ETS-kvoter fra drøyt 2 millioner til drøyt 4 millioner kvoter over perioden 2021-2030. Antall klimakvoter Luxembourg får auksjonere i klimakvotesystemet reduseres tilsvarende.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever ikke gjennomføring i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har ikke vært behandlet i Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert, da rettsakten ikke har konsekvenser for Norge.
Vurdering
Norges vurdering er at rettsakten ikke er å anse som EØS-relevant (dvs. at den faller utenfor EØS-avtalens forpliktende deler) ettersom den utgjør en del av rammeverket for samarbeid på statlig nivå for å oppfylle EUs felles utslippsmål. Kommisjonen har heller ikke merket rettsakten "Tekst med EØS-relevans".
Gjennom EØS-komitébeslutning nr. 269/2019 besluttet Island og Norge imidlertid å delta i forordning (EU) 2018/842 (innsatsfordelingsforordningen for perioden 2021-2030) gjennom EØS-avtalens protokoll 31 om frivillig samarbeid utenfor de fire friheter. EU besluttet i 2020 å forsterke sitt klimamål for 2030. Som følge av det forsterkede klimamålet har EU vedtatt forordning (EU) 2023/857 om endringer i innsatsfordelingsforordningen for perioden 2021-2030. Hovedgrepet i endringene er at det fastsettes mer ambisiøse utslippsbudsjetter for medlemsstatene. Island og Norge er nå i dialog med EU-kommisjonen om vilkårene for fortsatt deltakelse i innsatsfordelingen, dvs. om også forordning (EU) 2023/857 skal innlemmes i EØS-avtalens protokoll 31.
Klima- og miljødepartementets vurdering er at beslutning (EU) 2025/1405 kan innlemmes i EØS-avtalens protokoll 31 samtidig med forordning (EU) 2023/857 dersom det blir enighet mellom EU, Island og Norge om å innlemme forordningen i EØS-avtalens protokoll 31.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | (EU) 2025/1405 |
| Basis rettsaktnr.: | (EU) 2020/2126 |
| Celexnr.: | 32025D1405 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 17.07.2025 |
| Frist returnering standardskjema: | 06.11.2025 |
| Dato returnert standardskjema: | 14.10.2025 |
| EØS-relevant: | Nei |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Nei |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |