NPA 2025-03; RMT.0733
Miljøvernkrav for produkter som ikke omfattes av ICAO Anneks 16 Støykrav for luftfartøy med evne til vertikal avgang og landing (VCA)
Environmental protection requirements for products not covered by ICAO Annex 16. Noise requirements for vertical take-off and landing capable aircraft (VCA)
EØS-notat | 04.09.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 01.09.2025
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
EASA gjennomfører høring på NPA 2025-03 i tidsrommet 22.08.2025 - 21.11.2025. Høringsinnspill kan gis ved å følge lenke til EASA som finnes her: https://www.easa.europa.eu/en/document-library/notices-of-proposed-amendment/npa-2025-03
Sammendrag av innhold
I regelverksforslaget er det foreslått endringer i Anneks I Del-21 til forordning (EU) nr. 748/2012, og innføring av nytt delegert regelverk med detaljert støykrav for luftfartøy med evne til vertikal avgang og landing (VCA) og utarbeidelse av tilhørende Acceptable Means og Complicance (AMC) og Guidance Material (GM). Forordning (EU) 748/2012 er foreslått endret for å komme i samsvar med de nye støykravene for vertikal avgang og landingsluftfartøy (VCA).
Formålet med regelverket er å innføre miljøvernkrav og støysertifisering for VCA. Det forventes at VCA-operasjoner kan skape nye støyrelaterte plager ettersom de vil kunne operere nærmere befolkningen enn tradisjonelle luftfartøy. Derfor foreslås det nye regler for VCA som fokuserer på støyreduksjon og miljøvern.
Regelverksforslaget forventes å sikre et høyt standardisert nivå av miljøvern og støtte bærekraftig utvikling av ny luftmobilitet i Europa.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring av det nye regelverket vil kunne skje gjennom endring av forskrift 4. mars 2013 nr. 252 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av design- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene vil påvirke designorganisasjoner (DOA), produksjonsorganisasjoner (POA) og luftfartsmyndighet. Ifølge EASA vil produsenter få engangskostnader knyttet til utvikling av prosesser for å dokumentere samsvar med nye støykrav, samt løpende kostnader for å dokumentere samsvar ved nye produkter eller endringer. For myndigheten vil implementeringen medføre begrensede økonomiske og administrative konsekvenser..
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant og akseptabelt.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Type sak | Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen |
| KOM-nr.: | |
| Basis rettsaktnr.: |
Norsk regelverk
| Høringsstart: | 01.09.2025 |
| Høringsfrist: | 21.11.2025 |
| Frist for gjennomføring: |