Drosjeutvalget har levert siste delutredning: Samferdselsministeren vil sette seg inn i utvalgets anbefalinger
Pressemelding | Nr: 66/24 | Dato: 05.07.2024 | Samferdselsdepartementet
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har mottatt Drosjeutvalgets andre og siste utredning. Den inneholder forslag for et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet, gode arbeidsforhold i næringen, hvit økonomi, sikkerhet og etterlevelse av regelverket.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mottok andre del av Drosjeutvalgets utredning av utvalgets leder Hans Petter Graver. Foto: Kristin Bentdal Larsen, Samferdselsdepartementet
– Det er viktig at vi har ordnede forhold i drosjenæringen. Drosjenæringen er en viktig del av det samlede transporttilbudet, men har i de siste årene dessverre blitt mer uoversiktlig. Regjeringen vil håndtere utfordringer i drosjenæringen og legge bedre til rette for kundene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Drosjeutvalget ble opprettet av regjeringen våren 2022, og er bredt sammensatt av representanter fra næringen, arbeidsgiverorganisasjonene, arbeidstagerorganisasjonene, eksperter og akademia. Utvalget ble opprettet for helhetlig å vurdere hvordan drosjereguleringen kan ivareta viktige samfunnshensyn og for å få mer kunnskap om hvordan utfordringene i drosjenæringen kan håndteres.
30. juni i fjor mottok samferdselsminister Jon-Ivar Nygård første del av Drosjeutvalgets utredning fra utvalgsleder Hans Petter Graver. I dag overleverte Graver den andre og siste delen av utredningen til samferdselsministeren der de har sett på fem ulike tema: tilbud i markedet, arbeidsforhold i næringen, taksameter eller kontrollutrustning, kontroll og tilsyn, og utdyping av sentralens plikter.
– Denne utredningen supplerer forslagene som utvalget kom med i den første delutredningen og skal være med på å gi et helhetlig drosjeregelverk som bidrar til et godt arbeidsliv, et tilfredsstillende drosjetilbud, hvit økonomi, sikkerhet og etterlevelse av regelverket, sier Nygård.
I første delutredning foreslo utvalget blant annet å innføre sentraltilknytningsplikt for løyvehavere og begrenset driveplikt for sentralene. Det ble da varslet at utvalget skulle gå grundigere inn i vurderingen av blant annet driveplikt og antallsregulering, arbeidsforhold i næringen, og tilsyn og kontroll med regelverket.
– Nå følger vi opp arbeidet og forslagene som vi kom med i fjor sommer. Blant annet foreslår vi å innføre internkontrollplikt for sentralene, noe vi mener skal bidra til bedre etterlevelse av lover og forskrifter. Vi foreslår også at partene i næringen, sammen med KS og de store innkjøperne, skal starte en prosess med mål om å bedre arbeidsvilkårene og arbeidsmiljøet, i tillegg til å se på forhold som allmenngjøring av lønn, seriøsitetsmodeller og anbudskrav, sier utvalgsleder Hans Petter Graver.
– Vi er opptatt av hvit økonomi i næringen og at drosjeturen skal være trygg for både passasjerer og sjåfører. I tillegg er det viktig at lover og forskrifter etterleves og at drosjenæringen har ryddige arbeidsforhold. Utvalget mener at særlig sentraltilknytningsplikten sammen med internkontrollplikten kan bidra til dette, sier samferdselsministeren.
|
Drosjeutvalget foreslår følgende endringer i denne utredningen:
|
|
Tidligere har Drosjeutvalget foreslått følgende endringer i regelverket:
|
Utredningen sendes på høring i dag, 5. juli, med frist for innspill 4. oktober 2024.
Les hele utredningen: En bedre regulert drosjenæring - Delutredning II fra Drosjeutvalget