I en endret sikkerhetspolitisk situasjon møter PST nye trusler. Fremmede stater utøver etterretningsaktivitet mot Norge blant annet med sikte på å innhente informasjon om den norske stat, organisasjoner eller individer som kan ha betydning for Norges nasjonale sikkerhet. Brudd på eksportkontrollregelverket kan føre til at teknologi eller kunnskap fra Norge medvirker til utvikling av masseødeleggelsesvåpen. I tillegg viser eksempler på sabotasje i andre europeiske land at sabotasjetrusselen kan være reell også i Norge.

– Når sikkerhetssituasjonen endrer seg, må vi også vurdere om regelverket fortsatt er tilpasset situasjonen og de nye truslene som har oppstått. Det er av avgjørende betydning at PST kan komme tidlig inn i saker. Derfor foreslår vi i dag å gi PST mulighet til å bruke tvangsmidler for å forebygge alvorlige handlinger som sabotasje og brudd på eksportkontrollregelverket, sier justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen.

PST kan i dag benytte skjulte tvangsmidler for å forebygge terrorlovbrudd, ulovlig etterretningsvirksomhet, ulovlig befatning med farlig materiale og vold og trusler mot nærmere angitte myndighetspersoner. Det kan bare gis tillatelse til å ransake eller gjøre innbrudd for å installere dataavlesingsutstyr i noens private hjem i saker som gjelder terrorlovbrudd. I terrorsaker og saker som gjelder vold og trusler mot myndighetspersoner, har sjef PST hastekompetanse, med etterfølgende godkjenning fra domstolen.

– Utvidelser i adgangen til bruk av skjulte tvangsmidler forutsetter grundige avveiinger. Det kan være spenninger mellom å gi PST kraftfulle verktøy for å ivareta rikets sikkerhet, men samtidig ivareta andre viktige verdier som ytringsfrihet, personvern og rettssikkerhet. Norge skal være både åpent, fritt og trygt, sier justis- og beredskapsministeren.

Arbeiderparti-regjeringen har styrket PST med flere lovendringer allerede. PST kan lagre åpent tilgjengelig informasjon for å utarbeide analyser og etterretningsvurderinger. Og det har blitt straffbart å bidra i skadelige påvirkningsoperasjoner.

– Vi vurderer også om det er behov for å utvide straffansvaret til å omfatte flere former for skadelig etterretningsvirksomhet enn de som er straffbare i dag. Det vil vi komme tilbake til i løpet av 2026, sier Aas-Hansen.

Høringsfristen er 13. mars 2026.

  • Det skal kunne gis tillatelse til å benytte skjulte tvangsmidler for å forebygge brudd på eksportkontrollregelverket samt overtredelser av nærmere angitte bestemmelser i straffeloven som begås med sabotasjehensikt.
  • Det skal kunne gis tillatelse til å ransake eller ved dataavlesing gjøre innbrudd i noens private hjem for å forebygge ulovlig etterretningsvirksomhet og sabotasje.
  • PSTs hastekompetanse utvides til å gjelde i saker om ulovlig etterretning og sabotasje.
  • Sjef eller assisterende sjef PST skal kunne delegere kompetansen til å beslutte iverksetting av teknisk sporing og opptak av samtale politiet selv deltar i.

  1. PST kan behandle åpent tilgjengelig informasjon for etterretningsformål: Reglene om PSTs bruk av åpent tilgjengelig informasjon trer i kraft 1. juli 2025 - regjeringen.no
  2. Straffbart å bidra i skadelige påvirkningsoperasjoner Fra 1. juli 2024 er det straffbart å bidra i skadelige påvirkningsoperasjoner på vegne av utenlandsk etterretning - regjeringen.no 
  3. PST får mandat som Norges innenlands etterretningstjeneste. Reglene om PSTs etterretningsoppdrag trer i kraft 1. september 2023 - regjeringen.no
  4. Politiet og PSTs bruk av mobile kameraer, som kameraer som er montert på droner, i Foreslår nye regler for skjult kameraovervåkning ved bruk av droner - regjeringen.no (under behandling)
  5. Utlevering av IP-data til forebygging av alvorlig kriminalitet: Foreslår at IP-data skal kunne utleveres for å forebygge alvorlig kriminalitet - regjeringen.no (under behandling)
  6. Helsepersonell kan få større rett og plikt til å dele informasjon med politiet og PST Utvida informasjonsutveksling mellom helsetenesta og politiet - regjeringen.no (under behandling)

Høring - endringer i politiloven § 17 d - utvidelse av PSTs hjemmel for bruk av tvangsmidler i forebyggende øyemed