Det foreslås et unntak fra forbudet i sentralbankloven § 3-8 første punktum om at Norges Bank ikke kan yte kreditt direkte til staten. Forslaget går ut på at staten kan pålegge Norges Bank å yte kreditt til staten med varighet på inntil 90 dager innenfor rammen av lov om Statens pensjonsfond § 7 tredje ledd annet og tredje punktum når andre finansieringskilder er vanskelig tilgjengelige. Formålet med forslaget er å sikre at staten av beredskapshensyn har tilgang til likviditet for å kunne finansiere sine utgifter også i krisesituasjoner.

Departementet foreslår også enkelte endringer av reguleringen av tilsynet med Norges Bank. Det gjelder blant annet offentliggjøring av dialog mellom hovedstyret og representantskapet og representantskapets rapporter til Stortinget. Disse endringene foreslås for å legge til rette for god dialog og informasjonsutveksling mellom representantskapet og hovedstyret og styrke Stortingets beslutningsgrunnlag.

Videre foreslås det noen mindre justeringer i regelverket for oppfølging av hvem som ikke kan være medlemmer av Norges Banks hovedstyre, Norges Banks komité for pengepolitikk og finansiell stabilitet og Norges Banks representantskap. Endringene er en oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak 13. juni 2022, jf. Innst. 353 S (2021–2022). 

Lovforslaget inneholder også enkelte klargjøringer av hvilke bestemmelser i kapittel 1 i loven som ikke gjelder for Norges Banks forvaltning av Statens pensjonsfond utland (SPU), herunder oppgaven Norges Banks hovedstyre har med å ansette daglig leder for forvaltningen av SPU. Klargjøringene følger opp Stortingets anmodning i 2020 i Innst. 398 S (2019-2020).

I lovproposisjonen fremmes også forslag om at Norges Bank skal gis adgang til å innhente opplysninger fra Folkeregisteret når det er nødvendig for å oppfylle formålet med sentralbankvirksomheten. Adgangen til å pålegge opplysningsplikt reiser enkelte spørsmål knyttet til personvern. Før det besluttes å gi pålegg om opplysningsplikt må det derfor gjøres en vurdering av om opplysningene i tilstrekkelig grad bidrar til å oppfylle formålet for sentralbankvirksomheten, holdt opp mot hvor inngripende behandlingen anses å være for den opplysningene gjelder.