Bildet viser Næringsminister Cecilie Myrseth som signerte handelsavtale med Mercosur-landene Argentina, Brasil, Paraguay og Uruguay. (T.v.) Viseminister for økonomiske forbindelser og integrering  i Paraguay, Patricia Frutos.
Næringsminister Cecilie Myrseth signerte handelsavtale med Mercosur-landene Argentina, Brasil, Paraguay og Uruguay. (T.v.) Viseminister for økonomiske forbindelser og integrering i Paraguay, Patricia Frutos. Foto: Foto: David Tvetene/NFD

– Denne avtalen er svært viktig for mange norske bedrifter. Mercosur-landene utgjør nesten 300 millioner mennesker, som norsk næringsliv nå vil få bedre tilgang til. Dette kan bidra til økt handel og investeringer i begge retninger, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

Avtalen innebærer at omtrent all norsk eksport av industrivarer og sjømat til Mercosur-landene blir tollfri. Mange varer vil få tollfrihet umiddelbart når avtalen trer i kraft. For andre produkter vil tollen trappes ned gradvis.

Dette er den femte handelsavtalen EFTA-landene underskriver i løpet av den siste tiden. Siden mai 2024 har Norge signert avtaler med Thailand, Kosovo, Ukraina og Malaysia.

– Med nok en handelsavtale sikrer vi regelbasert handel i en krevende tid. Det er særlig viktig nå som vi lever i en verden med uro og økte handelshindre. Denne handelsavtalen åpner nye dører for norske bedrifter i verdens femte største marked, og vil bidra til å sikre arbeidsplasser i hele Norge, sier Myrseth.

Avtalen gir også bedre rammevilkår for norske tjenesteytere og investorer, med likebehandling i en rekke sektorer.

Dette betyr handelsavtalen for norske arbeidsplasser

Med handelsavtalen fjernes tollen på nesten alle varer og tjenester. Her er noen eksempler:

  • Yara eksporterer mineralgjødsel fra Herøya i Telemark og Glomfjord i Nordland til Brasil, Argentina og Uruguay. De har rundt 1 600 arbeidsplasser i Norge. Selskapet må i dag betale inntil 6 prosent toll. Med den nye handelsavtalen blir tollen gradvis redusert til 0 prosent.
  • Kongsberg Maritime eksporterer skipsutstyr fra Kongsberg i Buskerud. De har rundt 3 000 arbeidsplasser i Norge. Skipsutstyr har mellom 10 og 20 prosent toll til Mercosur-landene. Med den nye handelsavtalen blir tollen gradvis redusert til 0 prosent.
  • Brødrene Remø betaler i dag 9 prosent toll på eksport til Brasil av røkt laks fra Sunnmøre. Den nye handelsavtalen innebærer at tollen gradvis fjernes på røkt laks, og gjør Brødrene Remø konkurransedyktig mot chilenske produsenter på sikt. Med noen få unntak vil all sjømat få nulltoll som følge av avtalen, enten ved ikrafttredelse eller etter en nedtrappingsperiode. Tollen på fersk hel og fryst filet av laks fjernes ved avtalens ikrafttredelse.
  • Norske rederier står for omlag 40 prosent av tonnasjen som opererer i Brasil. Den nye handelsavtalen pålegger brasilianske myndigheter å likebehandle norske og brasilianske fartøy for internasjonal godstransport. I tillegg vil en kostbar fyrlyktavgift bortfalle etter to år for NIS-registrerte fartøy.  

Viktig for sjømatnæringen og maritim industri

– For sjømatnæringen er det positivt at avtalen bidrar til tollreduksjon og fjerning av handelshindere for sjømateksporten. Dette kan åpne opp for eksport av produkter vi tidligere har eksportert lite av til Latin-Amerika, som for eksempel laks, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.

For norsk skipsfart vil også frihandelsavtalen spille en viktig rolle. Avtalen gir markedsadgang og likebehandling for et bredt spekter av maritime tjenester. Dessuten innebærer avtalen at Mercosur-landene ensidig fjerner enkelte handelshindringer.

– Det er positivt at Brasil, som er vårt viktigste marked i Sør-Amerika, for første gang forplikter seg til en avtale om skipsfart. Dette vil gjøre norsk skipsfart i stand til å konkurrere på like vilkår som brasilianske selskaper, sier fiskeri- og havministeren.

Når avtalen er oversatt til norsk, vil den bli lagt frem for Stortinget for ratifikasjon. Avtalen vil tidligst tre i kraft høsten 2026. Ikrafttredelse forutsetter at minst ett EFTA-land og minst ett Mercosur-land har ratifisert avtalen. Avtalen vil da tre i kraft for de partene som har ratifisert den.

Les mer om frihandelsavtalen med Mercosur her

Avtale teksten finner du på EFTA sine sider her