Norsk økonomi går godt, på tross av usikkerhet i verdensøkonomien. Aktiviteten vokser raskere enn foregående år, arbeidsledigheten holder seg på et lavt nivå, prisveksten anslås å komme gradvis ned og det er utsikter til fortsatt høy reallønnsvekst. Det er lagt til grunn en vekst i fastlandsøkonomien på 2,0 prosent i år og 2,1 prosent neste år.

Det finanspolitiske opplegget for 2026 viderefører en trygg økonomisk styring. Bruken av fondsmidler i statsbudsjettet for 2026 er anslått til 579 milliarder kroner. Målt som andel av trend-BNP for Fastlands-Norge utgjør den samlede bruken av fondsmidler 13,1 prosent, opp fra 12,6 prosent i år. Dette inkluderer videreføring av støtten til Ukraina på 85 milliarder kroner, tilsvarende 1,9 prosent av trend-BNP for Fastlands-Norge. Bruken av fondsmidler tilsvarer 2,8 prosent av verdien av Statens pensjonsfond utland, som er lavere enn den forventede realavkastningen for fondet. Den underliggende utgiftsveksten i statsbudsjettet for 2026 er 1 prosent. Beregninger med makromodellene KVARTS og NORA viser at budsjettopplegget for 2026 har en om lag nøytral effekt på aktiviteten i økonomien neste år.

Tabell: Økonomiske hovedstørrelser i Nasjonalbudsjettet 20261

Norsk økonomi

2024

2025

2026

Bruttonasjonalprodukt Fastlands-Norge (volum)

0,6

2,0

2,1

Sysselsetting personer

0,5

0,8

0,7

Arbeidsledighetsrate, registrert nivå

2,0

2,1

2,1

KPI

3,1

2,8

2,2

KPI-JAE

3,7

2,9

2,5

Innretningen av finanspolitikken

     

Uttak fra SPU, prosent2

2,6

2,7

2,8

Strukturelt oljekorrigert budsjettunderskudd, mrd. kroner, løpende priser

410,3

534,2

579,4

Strukturelt oljekorrigert budsjettunderskudd, mrd. 2026-kroner

438,0

550,6

579,4

Strukturelt oljekorrigert budsjettunderskudd som andel av trend-BNP for Fastlands-Norge

10,2

12,6

13,1

Endring i strukturelt oljekorrigert budsjettunderskudd som andel av trend-BNP for Fastlands-Norge fra året før

0,9

2,4

0,4

Underliggende utgiftsvekst

3,1

5,2

1,0

Virkninger av budsjettopplegget for 2026 på BNP for Fastlands-Norge ifølge makromodeller3

   

0,1

¹ Anslag for 2025-26. Prosentvis endring fra året før der ikke annet er angitt.

2 Strukturelt, oljekorrigert underskudd i prosent av kapitalen i Statens pensjonsfond utland (SPU) ved inngangen til året.

3 Basert på beregninger med makromodellene KVARTS og NORA, hvor det blant annet tas hensyn til at ulike utgifter og inntekter har ulik effekt på aktiviteten i økonomien. Beregningene er basert på hele offentlig forvaltning, dvs. kommuneforvaltningen og statsforvaltningen.