Demokratiet er under press i mange land, også i Norge. Freds- og menneskerettighetssentrene tilbyr undervisning i grunnleggende demokratiske verdier som gjensidig respekt, toleranse, ytringsfrihet og frie valg.

De gir også lærere og ansatte i skolen kunnskap om hvordan de kan undervise om krevende tematikk, og håndtere uenigheter som kan oppstå i klasserommet.

– Sentrene bidrar til å gi elever verktøy til å reflektere over ulike perspektiver og ha respekt for andres meninger som skiller seg fra sine egne. Målet er at barn og unge skal lære å leve og virke i det som kalles «et uenighetsfellesskap», sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun.

Ekstremismekommisjonen pekte på at det er viktig å styrke undervisningen om demokrati og menneskerettigheter, som en del av det forebyggende arbeidet mot ekstreme ideologier.

Regjeringen har fulgte opp dette i stortingsmeldingen «Forebygging av ekstremisme. Trygghet, tillit, samarbeid og demokratisk motstandskraft», der ett av tiltakspunktene er å sette i gang arbeidet med en ny strategi for freds- og menneskerettighetssentrene.

Strategien som nå er lansert synliggjør bredden i sentrenes arbeid, og tydeliggjøre hva sentrene bidrar med både hver for seg og samlet. Den peker også på fremtidige utviklingsområder og virkefelt for sentrene.

Tematikken sentrene jobber med får stadig økende relevans. Strategien peker derfor på at det er viktig at sentrene samarbeider med andre kompetansemiljøer, for å videreutvikle det faglige samarbeidet. Målet er at det vil skape ytterligere synergieffekter, som kan være både faglig berikende og ressursmessig mer bærekraftig.

  • Strategien skal bidra til å videreutvikle det allerede eksisterende samarbeidet mellom sentrene. Den skal sikre bedre sammenheng mellom aktiviteten ved sentrene og hvilke forventninger som blir stilt til dem fra relevante aktører og samfunnet for øvrig.
  • I den nye strategien er det tydeliggjort at staten forventer at sentrene retter opplærings- og formidlingsarbeid mot barn og unge også fremover. Arbeidet skal styrke deres forståelse av verdien av demokratisk medborgerskap og hvordan bygge demokratisk motstandskraft.
  • Strategien er et tiltakspunkt i Meld. St. 13 (2024–2025) «Forebygging av ekstremisme. Trygghet, tillit, samarbeid og demokratisk motstandskraft». Tiltaket er en oppfølging av NOU 2024:3 «Felles innsats mot ekstremisme: Bedre vilkår for det forebyggende arbeidet» som pekte på viktigheten av å styrke undervisningen om demokrati og menneskerettigheter for å forebygge ekstreme ideologier.
  • Sentrenes rolle i det forebyggende arbeidet er også relevant for å nå målene i en rekke tverrdepartementale handlingsplaner. Dette gjelder blant annet handlingsplan mot rasisme og diskriminering og handlingsplan mot radikalisering og voldelig ekstremisme. Sentrene nevnes også som viktige beredskapsaktører i Totalberedskapsmeldingen. Den viser til sentrenes undervisning til barn og unge rundt demokratiske verdier og kildekritikk som blant annet bidrar til å styrke elevers motstandsdyktighet mot desinformasjon.

  • Kunnskapsdepartementet er i dag direkte ansvarlig for 22. juli-senteret, og gir i tillegg fast driftstøtte til åtte etablerte freds- og menneskerettighetsentre med ulik regional tilhørighet:
  • Freds- og menneskerettighetssentrene har spisskompetanse om menneskerettigheter, demokrati og medborgerskap, og hvordan forebygge rasisme, ekstremisme og hatefulle ytringer.
  • Sentrene bidrar til at skoler oppnår kompetansemål, særlig knyttet til det tverrgående emnet demokrati og medborgerskap. De har en stor mengde undervisningsressurser som er digitalt tilgjengelig for lærere og andre ansatte i skolen. De justeres kontinuerlig og oppdateres i tråd med dagsaktuell tematikk.
  • Sentrene har ulik regional plassering og har dermed samlet et landsdekkende gratis undervisningstilbud til skolelever over hele landet. Til tross for noe ulikt tematisk fokus og ekspertiseområder, er de alle forankret i det samme verdigrunnlaget som handler om demokrati og menneskerettigheter.
  • Dembra er et nasjonalt, gratis tilbud til lærere med veiledning, kurs og tilgang på nettbaserte ressurser. Dembras kompetansehevingstilbud og læringsressurser gir konkret inspirasjon til hvordan lærere kan jobbe med demokrati og medborgerskap i og på tvers av fagene. Det er koordinert av Senter for studier i Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret) og tilbys per 2025 ved seks av sentrene.