– Arbeiderpartiregjeringen er opptatt av å sikre at vi har et tilfredsstillende drosjetilbud til kundene i hele landet. I tillegg er det viktig at vi har et rammeverk som motvirker juks og svart økonomi. At disse endringene nå trer i kraft er et viktig skritt mot en ryddig og seriøs drosjenæring, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Et tilfredsstillende drosjetilbud

Endringene som er vedtatt, lovfester fylkeskommunenes ansvar for å vurdere om det er et tilfredsstillende drosjetilbud i enkeltturmarkedet og for å iverksette tiltak for å sikre dette. Ordningen med at fylkeskommunene kan tildele eneretter videreføres, men med viktige justeringer som at enerettsområdene ikke lenger må følge kommunegrensene.

Fylkeskommunene får også mulighet til å gjøre enerett gjeldende for kontraktsmarkedet. Større fleksibilitet i tildelingen av eneretter skal legge til rette for at fylkeskommunene kan sikre et tilfredsstillende drosjetilbud. Disse endringene trer i kraft 1. januar 2026.

Tilknytning til én sentral

Også kravet om at drosjeløyvehaver kun kan være tilknyttet én sentral trer i kraft 1. januar 2026. Dette vil bidra til at sentralene får økt kontroll med løyvehaverne og til å fange opp løyvehavere eller sjåfører som jukser.

Kravet om tilknytning til kun én sentral gjør også til at politiet får enklere tilgang til drosjens posisjonsdata for å oppklare uønskede hendelser som skjer i forbindelse med drosjeturen. I tillegg blir det enklere for kundene å klage når det kun er én sentral å forholde seg til. Det er fortsatt mulig for løyvehavere å være tilknyttet flere formidlere.

Internkontroll

Det er også fastsatt at krav om internkontroll skal tre i kraft 1. juli 2026. Internkontroll skal skje i både sentralens egen virksomhet og i de tilknyttede løyvehavernes virksomhet. Dette skal sikre at de gjeldende kravene til aktørene i næringen planlegges, organiseres, utføres og vedlikeholdes i samsvar med relevant regelverk.

Forslaget skal bidra til økt regeletterlevelse i næringen for alle aktører. Fylkeskommunene skal være tilsynsmyndighet for internkontrollen. Både fylkeskommunen som tilsynsmyndighet og drosjenæringen har behov for noe tid til å blant annet få på plass nødvendige rutiner før kravet om internkontroll trer i kraft.

Viktige lovendringer

– Dette er viktige lovendringer for både drosjekunder og hele næringen. Det skal bidra til at det er et tilfredsstillende tilbud i hele landet, bedre etterlevelse av regelverket, hvit økonomi og ikke minst gir det bedre trygghet til kundene, sier samferdselsministeren.

Endringene som trer i kraft 1. januar 2026:

  • Videreføre ordningen med at fylkeskommunen kan tildele eneretter, med større fleksibilitet for fylkeskommunene.
  • Fylkeskommunene får mulighet til å gjøre enerett gjeldende for kontraktsmarkedet.
  • Fylkeskommunene, og andre offentlige myndigheter skal forelegge kontrakter for andre berørte myndigheter og vurdere og ta hensyn til virkningen kontrakten vil ha på øvrige deler av transporttilbudet.
  • Løyvehaver kan kun være tilknyttet én sentral.

Endringen som trer i kraft 1. juli 2026:

  • Drosjesentralene får ansvar for å sørge for at det blir innført og utført internkontroll både i sentralens egen virksomhet og i tilknyttede løyvehaveres virksomhet.

Regjeringen har allerede innført strengere regler for å styrke kvaliteten og seriøsiteten i næringen. Blant annet ble det fra 1. juni 2023 innført krav om fagkompetanse for løyvehaverne, og fra 1. september var det krav om sentraltilknytning for alle drosjeløyvehavere og sentralløyve for drosjesentraler.