Kundebeskyttelse

Som kunde er det viktig at du får god informasjon og veiledning når du skal kjøpe forsikring, slik at du unngår å betale for noe du ikke trenger eller vil ha. De nye reglene skal bidra til å sikre dette.

Endringene innebærer at det stilles flere krav før avtaleinngåelsen. Blant annet skal alle tilbud og anbefalinger om forsikring skal være i samsvar med kundens krav og behov. I tillegg samles de viktigste pliktene overfor kunden i én lov, som gjelder uavhengig av om forsikringen selges direkte fra et forsikringsselskap eller gjennom en agent eller megler.

Forsikringsbransjen trenger noe tid til å tilpasse seg de nye reglene. Derfor trer lovendringene og forskriften i kraft 1. juli 2022.

De nye reglene gjennomfører deler av EUs forsikringsdistribusjonsdirektiv. Resten av forsikringsdistribusjonsdirektivet er gjennomført i den nye loven om forsikringsformidling og ved endringer i finansforetaksloven, som trådte i kraft 1. januar 2022.