Siden endringer i eiendomsmeglingsloven trådte i kraft 1. juli 2025 har det vært krav om at eiendomsmeglerfullmektiger og oppgjørsmedhjelpere skal egnethetsvurderes av eiendomsmeglingsforetaket og Finanstilsynet. Bakgrunnen er at eiendomsmeglerfullmektiger og oppgjørsmedhjelpere kan utføre sentrale deler av eiendomsmeglingsoppdrag, slik at uegnede personer i slike stillinger kan forårsake betydelige økonomiske tap. Det kan undergrave tilliten til at eiendomshandel foregår på en tilstrekkelig sikker og ordnet måte.

Kravet til egnethetsvurdering har i første omgang bare omfattet eiendomsmeglerfullmektiger og oppgjørsmedhjelpere som er ansatt etter at lovendringene trådte i kraft. Uavhengig av det nye lovkravet har eiendomsmeglerforetak et løpende ansvar for å ha egnede ansatte.

Overgangsregelen innebærer at eiendomsmeglerforetaket, for allerede ansatte eiendomsmeglerfullmektiger og oppgjørsmedhjelpere, skal sende melding som nevnt i eiendomsmeglingsloven § 2-9 femte ledd til Finanstilsynet innen 1. januar 2027. Egnethetsvurderingen vil ikke være begrenset til forhold som er inntruffet etter 1. juli 2025. Overgangsregelen innebærer at det må fremlegges politiattest i forbindelse med egnethetsvurderingen, siden det blant annet er krav om hederlig vandel. Personer som anses som uegnede, vil ikke kunne fortsette i stilling som eiendomsmeglerfullmektig eller oppgjørsmedhjelper.