Pressemelding fra Finanstilsynslovutvalget: Finanstilsynet i en ny tid – NOU 2023:6

Dette innholdet er mer enn 1 år gammelt.

Utvalgets hovedoppdrag har vært å utarbeide et utkast til en ny finanstilsynslov, og drøfte alternative løsninger i tråd med utredningsinstruksen. Hovedgrepene i utvalgets forslag er å lovfeste at Finanstilsynet er uavhengig ved behandling av enkeltsaker, og å samle klagesaksbehandlingen i én nemnd.

– Utredningens tittel «Finanstilsynet i en ny tid», avspeiler at det har skjedd betydelige endringer i finansiell sektor og tilsyn de senere tiår. Finanstilsynsloven må innrettes slik at behovet for tilsyn med norsk finanssektor blir dekket på en god måte i årene fremover. I all hovedsak har utvalget samlet seg om de løsningene som foreslås, uttaler utvalgsleder Endre Skjørestad.

Tilsynet med finansiell sektor i Norge reguleres av finanstilsynsloven fra 1956. Fra 1986 har tilsynet med finansiell sektor blitt utført samlet, av én etat. Ansvaret for det integrerte tilsynet er lagt til Finanstilsynet. Utvalget mener en integrert tilsynsløsning bør videreføres, om lag som i dag.

For å bidra til at tilsynet rettes inn mot prioriterte formål foreslås det tatt inn en formålsbestemmelse i loven. Utvalget foreslår at tilsynet utøves slik at risikoen for at en ikke oppnår målsettinger om «finansiell stabilitet» og «velfungerende markeder» blir lav (risikobasert tilsyn).    

Finanstilsynet er en statlig etat som fører tilsyn, men som også utfører andre prioriterte forvaltningsoppgaver bl.a. knyttet til regelverksutforming. Utvalget har brukt mye tid på å vurdere om, og i tilfelle hvordan, forholdet mellom departementet/regjeringen og Finanstilsynet bør lovreguleres.

Hovedgrepet som foreslås er å lovfeste at Finanstilsynet skal være uavhengig ved behandling av enkeltsaker. En slik lovfesting vil være ny, i tråd med utviklingen i EU-retten, og innebære at Finanstilsynet ikke lenger skal kunne instrueres i behandlingen av enkeltsaker. Utvalget foreslår også at klager på Finanstilsynets vedtak i saker hvor instruksjonsadgangen er avskåret, bør behandles av én uavhengig klagenemnd (Finanstilsynsklagenemnda).

Utvalget mener det er behov for unntak fra en hovedregel om at Finanstilsynet ikke skal kunne instrueres i behandlingen av enkeltsaker, bl.a. for søknad om konsesjon for banker, forsikringsforetak og infrastrukturforetak.

Utvalget mener at økt uavhengighet øker behovet for åpenhet fra Finanstilsynet. Utvalget drøfter i utredningen flere dilemmaer knyttet til slik åpenhet. Et flertall i utvalget tilrår at styreprotokollene offentliggjøres på en egnet måte, uten at dette lovfestes. Utvalget er delt i spørsmålet om Finanstilsynet fortsatt bør ledes av et styre, eller om styrets oppgaver bør avgrenses til fagsaker. Et slikt fagstyre vil innebære at direktøren er øverste leder i administrative saker.

Utvalget, som har bestått av i alt 10 medlemmer, har drøftet utfordringene og behovet for lovtilpasninger gjennom i alt 19 møter, spredt over om lag halvannet år.