Ministeren fikk 4. april overlevert rapporten fra en ekspertgruppe ledet av professor Thomas Nordahl. Ekspertgruppen ble oppnevnt av regjeringen i fjor, for å gi en bredere tilstandsbeskrivelse og foreslå forbedringer.

Dagens system ekskluderer

Ekspertgruppen slår fast at dagens system har store utfordringer. Mange barn og unge møter ansatte i barnehage og skole uten pedagogisk kompetanse. Annethvert barn som får spesialundervisning får det av ufaglærte. Dette gjelder også for mange av barna som får spesialpedagogisk hjelp i barnehage. Ekspertgruppen slår også fast at det tar for lang tid før barn og unge får hjelpen de trenger og at systemet virker ekskluderende. En av tre elever som får spesialundervisning blir tatt ut av klasserommet.

Flere høringskonferanser

Det blir arrangert høringskonferanser i Oslo (28. mai), Tromsø (19. juni) og Trondheim (20. juni).
Kunnskapsdepartementet oppfordrer alle som ønsker det å gi sine vurderinger av forslagene i ekspertgruppens forslag. Høringsuttalelsene må gis digitalt via Utdanningsdirektoratets høringsside: udir.no/om-udir/hoyringar/. Høringsfristen er onsdag 15. august 2018.  


Mer om ekspertgruppen ledet av professor Thomas Nordahl.

Les hele rapporten Inkluderende felleskap for barn og unge her