Skal kartlegge prising og fordelsprogrammer i dagligvaremarkedet
Nyhet | Dato: 05.09.2025 | Barne- og familiedepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet
Regjeringen vil styrke forbrukermakten og bedre konkurransen i dagligvarebransjen. Nå lyses det ut et oppdrag om å kartlegge hvordan forbrukerne opplever prising og bonus-/fordelsprogrammer i matbutikkene. Kartleggingen er en del av regjeringens nye tiltak for å bedre konkurransen i dagligvarebransjen.
Fordelsprogrammer kan skape forvirring
– Det skal være lett å se hva matvaren koster, og å kunne sammenligne hva som er billigst. Jeg forventer at butikkene gjør det enkelt for kundene sine å gjøre dette. Tydelig prisinformasjon er avgjørende for at forbrukerne skal kunne ta gode valg, sier barne- og familieminister Lene Vågslid.
– God og tydelig prisinformasjon til forbrukerne er også viktig for at konkurransen i dagligvarebransjen skal fungere godt. Prisene mat og drikke har over tid økt mer enn prisene ellers i samfunnet. Det er krevende for mange husholdninger. Da er det spesielt viktig at det er lett for forbrukeren å orientere seg i dagligvarebutikkene, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Ønsker mer innsikt
Markedsføringsloven og prisopplysningsforskriften stiller krav til at næringsdrivende skal opplyse om priser og prisfordeler. Forbrukertilsynet fører tilsyn med at reglene følges, og kan sanksjonere lovbrudd.
– Det er en del som tyder på at slike programmer kan gjøre det vanskeligere å orientere seg i matbutikkene. Derfor vil vi nå kartlegge hvordan forbrukerne faktisk opplever dette. Basert på kartleggingen vil vi vurdere om det trengs nye tiltak, sier Vågslid.
Følger opp regjeringens tiltak
Kartleggingen er en oppfølging av regjeringens nye tiltak for bedre konkurranse i dagligvarebransjen.
– Regjeringen har tatt en rekke grep for å bedre konkurransen. Vi vil følge nøye med på dagligvarebransjen fremover og er klare til å sette inn flere tiltak ved behov, sier Myrseth.