Kartleggingen er en del av regjeringens nye tiltak for å bedre konkurransen i dagligvarebransjen. Et viktig mål er at det skal være enkelt å se hva en matvare koster, og å sammenligne priser mellom butikker.

I dag kan det være vanskelig å forstå hva som faktisk er billigst. Mange butikker har bonus- og fordelsprogrammer som gjør prisbildet uoversiktlig. Forbrukerne må ofte sammenligne hyllepriser og samtidig ta hensyn til rabatter, bonuser og tilbud, før de kan vite hvor det lønner seg å handle.

– Vi ønsker å finne ut hvordan forbrukerne opplever dette. Derfor har vi utlyst oppdraget med å kartlegge hvordan prising og fordelsprogrammer påvirker forbrukernes mulighet til å ta informerte valg, sier barne- og familieminister Lene Vågslid.

 – God og tydelig prisinformasjon er også viktig for at konkurransen i dagligvarebransjen skal fungere godt. Prisene på mat og drikke har over tid økt mer enn prisene ellers i samfunnet. Det merkes på lommeboken til folk. Da er det spesielt viktig at det er lett å se hva matvaren faktisk koster, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

Det er Rambøll, i samarbeid med Sifo, som nå har fått kartleggingsoppdraget. Som en del av kartleggingen skal de særlig se på om dagligvarekjedenes fordelsprogrammer bidrar til forvirring og vanskeligere sammenligning av priser for forbrukerne. De skal undersøke forbrukernes muligheter til å ta opplyste valg når de handler dagligvarer, og foreslå mulige tiltak i dagligvarebransjen som følge av eventuelle funn i kartleggingen.

Rambøll skal levere sin første rapport innen 31. desember i år, og den endelige sluttrapporten skal leveres 1. mars 2026.

Kartleggingsoppdraget er en oppfølging av regjeringens tiltak for å bedre konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen.