– For at flyktninger skal komme i arbeid og bli integrert i det norske samfunnet, er det avgjørende at de raskt får mulighet til å komme seg i jobb og forsørge seg selv og familien. Derfor ber vi kommunene om å unngå bosetting i områder med høy innvandrerandel og levekårsutfordringer, sier arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng.

Kommunepolitikerne bestemmer hvor i kommunen de bosetter

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) legger anmodningskriteriene til grunn når de ber norske kommune om å bosette flyktninger. Antallet baseres på prognoser for hvor mange det er behov for å bosette.

– Å bosette flyktninger er en frivillig oppgave for kommunene. Det er kommunene selv som bestemmer hvor mange og hvor i kommunen de vil bosette flyktninger. Vi sender nå et tydelig signal fra regjeringen om at vi skal legge mer vekt på mulighet for jobb, og unngå utsatte områder, sier Stenseng.

Forenklede kriterier - ekstraordinære ankomster fra Ukraina

På grunn av den ekstraordinære situasjonen etter Russlands fullskala invasjon av Ukraina har kriteriene vært enklere de siste årene. Det er bosatt flyktninger i alle landets kommuner.

Regjeringen har skjerpet anmodningskriteriene for 2026 og gitt tydelige føringer om at anmodningen skal ta hensyn til sekundærflytting, innvandrerandel og levekårsutfordringer.

– I snart fire år har kommunene bosatt rekordmange flyktninger som følge av krigen i Ukraina. Vi er opptatt av å ha en bærekraftig innvandringspolitikk og vi skal ikke ta imot flere enn vi klarer å integrere. Kriterier for bosetting er et viktig grep for flyktninger og kommunenes muligheter for integrering, sier Stenseng.

Blir værende i bosettingskommunene

To av tre flyktninger blir værende i kommunene de bosettes i viser analyser av flyktningers flyttemønster. Enkelte flytter på grunn av arbeid eller utdanning.

– Det er bra at de fleste flyktninger blir boende der de blir bosatt, men det er en bekymring at enkelte kommuner opplever at mange som ikke kan forsørge seg selv flytter til dem. Derfor styrker regjeringen områdesatsingene i Oslo og byer i Østfold med mål om at flere kommer i arbeid. Dersom en flyktning flytter på grunn av jobb eller utdanning er det viktig og riktig. Når du forsørger deg selv skal du ha frihet til å bo der du vil, sier statsråden.

Dersom en person flytter i løpet av perioden kommunen mottar integreringstilskudd (fem år) og søker om sosiale tjenester i tilflytningskommunen, kan kommunen avslå søknaden med henvisning til at første bosettingskommune har ansvar, med mindre dette er åpenbart urimelig. 

 De nye anmodningskriteriene

  •  Styrt og spredt bosetting: Flyktninger skal bli bosatt i alle landsdeler og i kommuner av ulik størrelse. Det skal ses hen til innvandrerandel og levekårsutfordringer i kommunene for å unngå bosetting i områder hvor andelen innvandrere er høy og hvor det er levekårsutfordringer. Kommunene oppfordres til å unngå å bosette flyktninger i områder med levekårsutfordringer. Det skal også tas hensyn til kommuner som mottar stor grad av sekundærflytting.
  • Treffsikker bosetting:  Flyktninger skal ha gode muligheter for å få kvalifisering, videregående opplæring (særlig fag- og yrkesopplæring), utdanning eller arbeid. Det skal legges stor vekt på arbeidsmarkedet i regionen. Tjenestetilbudet skal være tilpasset flyktningenes behov, også for barn og unge. Det skal tas hensyn til avstand til og kapasitet i helse- og omsorgstilbudet for flyktninger med særskilte oppfølgingsbehov, herunder personer med store helseutfordringer og enslige mindreårige.
  • Rask bosetting: Det skal ses hen til kommunenes kapasitet til rask bosetting og opp- og nedbygging av tjenester. Det skal ses hen til om kommunene bosetter flyktninger raskt etter at avtale om bosetting er inngått.