– Tøff konkurranse er avgjørende for at forbrukerne skal få et godt tilbud til rimelige priser. Konkurransetilsynet har nylig fått et kraftig nytt virkemiddel med markedsetterforskning. Nå gir vi tilsynet økte ressurser for å kunne ta verktøyet i bruk. Det vil kunne bidra til bedre konkurranse og lavere priser, sier næringsminister Cecilie Myrseth.  

Markedsetterforskning og økt bevilgning til Konkurransetilsynet 

Markedsetterforskning trådte i kraft 1. juli 2025, og innebærer at Konkurransetilsynet kan gripe inn mot alvorlige konkurranseproblemer, også der det ikke har skjedd brudd på konkurranseloven. Med markedsetterforskning kan tilsynet sette inn målrettede tiltak på et tidligere tidspunkt. Det er viktig for å forebygge at konkurranseproblemer vokser seg store. 

Markedsetterforskning kan brukes i alle markeder der konkurransen er eller står i fare for å bli begrenset, som for eksempel i dagligvarebransjen. Regjeringen foreslår i statsbudsjettet å øke bevilgningen til Konkurransetilsynet med 5 millioner kroner for å ta markedsetterforskning i bruk.

Konkurransetilsynet får ansvaret for å håndheve lov om god handelsskikk

I statsbudsjettet foreslår regjeringen å legge ned Dagligvaretilsynet, og overføre ansvaret for håndheving av lov om god handelsskikk til Konkurransetilsynet.

– Dagligvaretilsynet fungerer ikke etter hensikten i sin nåværende form. Tilsynet er lite, mottar få saker og sliter med å rekruttere medarbeidere. Vi må sørge for at skattepengene våre brukes mest mulig effektivt. Å flytte ansvaret for lov om god handelsskikk til Konkurransetilsynet kan bidra til mer effektiv håndheving av loven, sier Myrseth.

Dagligvaretilsynet ble opprettet da lov om god handelsskikk trådte i kraft i 2021. Tilsynet håndhever loven, og skal bidra til at avtalene mellom kjeder og leverandører i dagligvarebransjen er ryddige og forutsigbare. Dette kan gi effektivitetsgevinster, som kan føre til et bedre dagligvaretilbud til forbrukerne.

Regjeringen forventer at en overføring av ansvaret for å håndheve loven til Konkurransetilsynet, vil bidra til å redusere kostnader til administrasjon, gi faglige synergier, samt gjøre det lettere å rekruttere relevant kompetanse. Det vil kunne gi et mer effektivt tilsyn med dagligvarebransjen.

Målrettede tiltak for å bedre konkurransen i dagligvarebransjen

Matprisene har siden midten av 2022 økt mer enn den generelle prisveksten. Regjeringen har i lang tid jobbet for å bedre konkurransen i dagligvarebransjen, og har satt i gang en rekke tiltak. Tipunktsplanen fra 2023 er fulgt opp, og flere tiltak ble lansert før sommeren.

– Regjeringen er bekymret for den høye veksten i matvareprisene og prioriterer arbeidet med å bedre konkurransen i dagligvarebransjen høyt. Vi har allerede tatt flere grep, og er klare for å gjøre mer, sier Myrseth,

Før sommeren la regjeringen frem tiltak om blant annet å undersøke vilkårene for små aktører og styrke tilsynet med dagligvarebransjen. Regjeringen vil også styrke forbrukermakten. God prisinformasjon til forbrukerne er viktig for konkurransen i dagligvarebransjen. Regjeringen har derfor nylig lyst ut et oppdrag som skal kartlegge hvordan forbrukerne opplever prising og fordelsprogrammer i matbutikkene. Regjeringen har også gitt Forbrukertilsynet i oppdrag å prioritere tilsynet med prising i dagligvaremarkedet.