– Jeg er bekymret over den høye prisveksten i dagligvaremarkedet, og vi må unngå tiltak som kan forverre situasjonen. Regjeringen har vurdert forslaget om forbud mot forskjeller i innkjøpspriser grundig, og konkludert med det er stor risiko for at det kan gi høyere matvarepriser. Vi legger derfor bort forslaget, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

Et flertall av høringsinstansene var kritiske til forslaget. Flere påpekte at et forbud kan svekke dagligvarekjedenes insentiver til å forhandle frem lavere pris fra leverandørene, noe som igjen kan føre til høyere matvarepriser. Det ble også trukket fram at forslaget kunne gi dagligvarekjedenes egne merkevarer (EMV) en konkurransefordel sammenlignet med leverandørenes merkevarer.

Konkurransetilsynet har siden 2017 kartlagt innkjøpsprisene som de tre største dagligvarekjedene får fra utvalgte leverandører. Kartleggingene viser at forskjellene har blitt betydelig mindre siden 2017, noe som reduserer behovet for regulering.

Konkurranseskadelige forskjeller i innkjøpspriser som er resultat av at en dominerende aktør misbruker sin markedsmakt eller av et konkurransebegrensende samarbeid er allerede forbudt etter konkurranseloven.

– Regjeringen er opptatt av å gjøre grundige vurderinger før vi innfører tiltak, slik at vi kan være trygge på at tiltakene får ønsket effekt. Hvis ikke risikerer vi å svekke konkurransen og bidra til høyere matvarepriser. Høringsrundene har gitt saklige og gode argumenter mot forslaget. Vi har valgt å lytte til disse, sier Myrseth.

Målrettede tiltak

Regjeringen har allerede iverksatt flere tiltak for å styrke konkurransen i dagligvarebransjen. Blant annet har Konkurransetilsynet fått økte bevilgninger og nye verktøy.

 – Fra 1. juli fikk Konkurransetilsynet mulighet til å ta i bruk markedsetterforskning. Dette gir tilsynet et kraftfullt verktøy for å avdekke og bekjempe alvorlige konkurranseproblemer i alle markeder. Regjeringen har tatt en rekke grep for å bedre konkurransen i dagligvarebransjen. Det arbeidet vil vi fortsette med, sier Myrseth.

Departementet har også hatt på høring forslag til endringer i lov om god handelsskikk, hvor det blant annet bes om innspill til om loven bør regulere tilgang til grossist- og distribusjonstjenester. God tilgang til grossisttjenester for uavhengige leverandører og detaljister kan være med på å bidra til å redusere etableringshindringer og forskjeller i innkjøpspriser. Høringen hadde frist 22. august.

Les mer om regjeringens arbeid med dagligvare

TIDSLINJE:

Arbeidet med forbud mot forskjeller i innkjøpspriser i dagligvarebransjen

  • I mai 2022 fattet Stortinget en rekke anmodningsvedtak der Stortinget ba regjeringen om å følge opp ulike forhold i dagligvaremarkedet. Flere av disse omhandlet forskjeller i innkjøpsbetingelser.
  • I oktober 2022 sendte regjeringen to forslag til forbud mot konkurranseskadelige forskjeller i innkjøpsbetingelser i verdikjeden for mat og dagligvarer på høring.
  • Nærings- og fiskeridepartementet mottok 53 høringsinnspill. Høringen ga sprikende svar, En rekke høringsinstanser mente forslaget ikke ville være effektivt, og at det var i strid med Norges forpliktelser etter EØS-avtalen.
  • I juni 2023 varslet næringsministeren at regjeringen ville gjøre nye vurderinger, der en så på alternative modeller, før en sendte et nytt forslag på høring.
  • Høsten 2023 hørte regjeringen et forslag om å forby konkurranseskadelige forskjeller i innkjøpspriser i forhandlinger der det er en betydelig ubalanse i forhandlingsmakt til fordel for leverandøren eller grossisten. Tiltaket hadde som formål å redusere etableringshindringene i dagligvarebransjen.
  • Et flertall av høringsinstansene var negative til forslaget. De viste blant annet til at forskriften ikke er nødvendig for å fremme konkurransen i dagligvarebransjen, og at den kan gi kjedenes egne merkevarer (EMV) en konkurransefordel overfor leverandørenes merkevarer. Det ble også påpekt at forslaget vil være ressurskrevende for Konkurransetilsynet, og dermed kunne svekke tilsynets kapasitet til å arbeide med andre tiltak overfor dagligvarebransjen.