Statsbudsjettet 2026
Regjeringen stanser Stad skipstunnel
Pressemelding | Dato: 15.10.2025 | Nærings- og fiskeridepartementet
Regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2026 å stanse videre arbeider med Stad skipstunnel. Bakgrunnen er en nesten dobling av kostnadene for prosjektet.
– Stad skipstunnel er et stort prosjekt som det har vært jobbet med i mange år. De innkomne pristilbudene ligger imidlertid flere milliarder kroner over kostnadsrammen Stortinget har vedtatt. Kostnadsøkningene gjør at byggingen ikke lenger kan forsvares. Regjeringen foreslår derfor å stanse prosjektet, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.
I 2021 vedtok Stortinget bygging av Stad skipstunnel innenfor en kostnadsramme på 4,1 milliarder kroner. Den vedtatte kostnadsrammen er etter dette prisjustert til 5,3 milliarder kroner.
Kystverket lyste ut anbudskonkurranse for prosjektet 1. desember 2024, med forbehold om gjennomføring dersom det ikke ble levert tilbud innenfor vedtatt kostnadsramme. Det har kommet inn tre tilbud, som alle ligger betydelig over den prisjusterte kostnadsrammen på 5,3 milliarder kroner, og Kystverket vurderer at det ikke realistisk å forhandle pris ned til vedtatt ramme. Kystverket har videre vurdert at kostnadsrammen ville måtte oppjusteres til 9,4 milliarder kroner dersom prosjektet skal videreføres innenfor realistiske budsjettrammer.
– Regjeringen er opptatt av at Vestlandet skal ha god samferdselsinfrastruktur. Når vi nå foreslår å stanse prosjektet Stad skipstunnel, som vi mener er svært ulønnsomt for samfunnet, vil det gi økt økonomisk handlingsrom for å igangsette andre prosjekter som i langt større grad vil bidra til økt sikkerhet og fremkommelighet, sier Næss.
Bakgrunn
- I 2020 var prosjektet vurdert som samfunnsøkonomisk ulønnsomt, med en negativ netto nytte på -2,35 milliarder kroner. Kostnaden var da beregnet til å være rundt 4,6 ganger høyere enn nytten.
- Siden den gang har forventede kostnader økt med over 140 prosent, mens nytten bare har økt tilsvarende prisendringen på om lag 23 prosent. Det betyr at prosjektet nå fremstår enda mer ulønnsomt, og at de positive effektene er små sammenlignet med en investeringskostnad på rundt 10 milliarder kroner.