– De midlertidige maksimalprisene har vært ett av flere grep for å gi drosjekundene et bedre tilbud og øke seriøsiteten i bransjen. Vi har hele veien vært tydelige på at dette er et midlertidig tiltak, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

Forskriften ble innført for å hindre urimelige og uforutsigbare priser for personer som praier drosje i sentrale strøk. Tiltaket skulle i utgangspunktet vare i et år, frem til regjeringens øvrige tiltak overfor drosjebransjen hadde blitt innført og fått effekt. For å få innspill på hvordan forskriften har fungert og om den burde forlenges, gjennomførte Nærings- og fiskeridepartementet en høring. Flertallet av høringsinstansene er negative til en forlengelse.

– Regjeringen er opptatt av å lytte til de berørte, både reisende og næringen selv. Vi merker oss tilbakemeldingene om at forskriften kan ha ført til høyere priser, og at mange aktører setter sine priser lik maksimaltakstene, sier næringsminister Myrseth.

Regjeringen har innført flere tiltak for å gi kundene et bedre drosjetilbud og for å luke ut useriøse aktører. Det er blant annet innført krav om bankgaranti, taklampe, dokumentasjon på godkjent taksameter, gjeninnføring av fagkompetansekrav for løyvehavere og sentraltilknytningsplikt

– Vår vurdering er at regjeringens øvrige tiltak er bedre egnet til å gi reisende et godt tilbud. Vi vurderer derfor at det ikke er behov for å videreføre den midlertidige forskriften. Samtidig vil vi fortsette å følge nøye med på drosjebransjen fremover, og vurdere om det er behov for ytterligere tiltak for å bedre forholdene der, sier Myrseth.

Faktaboks:

Tiltak for å bedre forholdene i drosjenæringen

Med virkning fra 1. januar 2023 ble det innført strengere regler for drosjenæringen. Blant annet ble det innført et krav om bankgaranti for løyvehavere, krav om taklampe for drosjer, og krav om dokumentasjon på at godkjent taksameter er installert i drosjen.

Fra 1. juni 2023 ble det gjeninnført krav om fagkompetanse for innehavere av drosjeløyve. De som fikk tildelt drosjeløyve før kravet om fagkompetanse trådte i kraft, det vil si etter 1. november 2020, hadde frist til 1. juni 2024 for å oppfylle kravet om fagkompetanse.

Regjeringen oppnevnte Drosjeutvalget 11. mai 2022 for å foreta en helhetlig gjennomgang av drosjereguleringen, og utarbeide forslag til regulering på området. Drosjeutvalget leverte sin første delutredning i juni 2023, og sin andre og endelige delutredning i juli 2024.

Del I av Drosjeutvalgets utredning ble fulgt opp av Samferdselsdepartementet i Prop. 39 L (2023-2024) Endringer i yrkestransportloven (sentraltilknytningsplikt og justering av løyveplikten for drosje). Krav om sentraltilknytningsplikt ble innført i Statsråd 25. juni 2024. De nye reglene, som trådte i kraft 1. september 2024, innebærer at alle løyvehavere må være tilknyttet en drosjesentral fra og med 1. mars 2025. Fristen ble senere utvidet til 1. april 2025. 

Del II av Drosjeutvalgets utredning ble fulgt opp i Prop. 139 L (2024-2025) Endringer i yrkestransportloven mv. (drosjetilbud, internkontroll, kontrollutrustning og tilknytning til sentral). I proposisjonen ble det blant annet foreslått at løyvehavere kun kan være tilknyttet én sentral, og at drosjesentralene skal få ansvar for å sørge for tilfredsstillende internkontroll i sine tilknyttede drosjeselskap. Lovendringen ble sanksjonert av Stortinget 20. juni. 2025. De fleste endringene trer i kraft 1. januar 2026, i det krav om internkontroll trer i kraft 1. juli 2026.