Ønsker innspill om midlertidige maksimalpriser i drosjebransjen
Nyhet | Dato: 12.09.2025 | Nærings- og fiskeridepartementet
Regjeringen har innført midlertidige maksimalpriser for praiing av drosje. Disse skal i utgangspunktet gjelde til 15. januar 2026. Nå sender regjeringen på høring spørsmål om maksimalprisene bør forlenges.
– Folk skal kunne være trygge på at de ikke må betale urimelig høye priser når de praier drosje fra gate eller holdeplass. De midlertidige maksimalprisene er en av flere grep regjeringen har tatt for å gi drosjekundene et bedre tilbud, og for å øke seriøsiteten i bransjen. Vi vurderer nå om maksimalprisene bør forlenges, og ønsker innspill om dette, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Forskriften om midlertidige maksimalpriser skal hindre at drosjekunder får urimelige og uforutsigbare priser på sine drosjereiser i sentrale strøk. Forskriften ble innført 15. januar 2025 og skal i utgangspunktet gjelde i ett år. Da de midlertidige maksimalprisene ble innført var næringsministeren tydelig på at om hun ville vurdere å forlenge forskriften hvis ikke regjeringens øvrige tiltak har hatt tilstrekkelig effekt på seriøsiteten i bransjen.
– Høringsrunden skal gi oss informasjon om hvordan de midlertidige maksimalprisene har fungert, og om regjeringens øvrige tiltak har hatt ønsket effekt. Vi ønsker et best mulig grunnlag før vi tar stilling til om forskriften bør forlenges, sier Myrseth.
Høringsfrist er 7. november 2025. Les høringsnotatet her.
Tiltak for å bedre forholdene i drosjenæringen
Med virkning fra 1. januar 2023 ble det innført strengere regler for drosjenæringen. Blant annet ble det innført et krav om bankgaranti for løyvehavere, krav om taklampe for drosjer, og krav om dokumentasjon på at godkjent taksameter er installert i drosjen.
Fra 1. juni 2023 ble det gjeninnført krav om fagkompetanse for innehavere av drosjeløyve. De som fikk tildelt drosjeløyve før kravet om fagkompetanse trådte i kraft, det vil si etter 1. november 2020, hadde frist til 1. juni 2024 for å oppfylle kravet om fagkompetanse.
Regjeringen oppnevnte Drosjeutvalget 11. mai 2022 for å foreta en helhetlig gjennomgang av drosjereguleringen, og utarbeide forslag til regulering på området. Drosjeutvalget leverte sin første delutredning i juni 2023, og sin andre og endelige delutredning i juli 2024.
Del I av Drosjeutvalgets utredning ble fulgt opp av Samferdselsdepartementet i Prop. 39 L (2023-2024) Endringer i yrkestransportloven (sentraltilknytningsplikt og justering av løyveplikten for drosje). Krav om sentraltilknytningsplikt ble innført i Statsråd 25. juni 2024. De nye reglene, som trådte i kraft 1. september 2024, innebærer at alle løyvehavere må være tilknyttet en drosjesentral fra og med 1. mars 2025. Fristen ble senere utvidet til 1. april 2025.
Del II av Drosjeutvalgets utredning ble fulgt opp i Prop. 139 L (2024-2025) Endringer i yrkestransportloven mv. (drosjetilbud, internkontroll, kontrollutrustning og tilknytning til sentral). I proposisjonen ble det blant annet foreslått at løyvehavere kun kan være tilknyttet én sentral, og at drosjesentralene skal få ansvar for å sørge for tilfredsstillende internkontroll i sine tilknyttede drosjeselskap. Lovendringen ble sanksjonert av Stortinget 20. juni. 2025.